Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Fysisk bildning i grundskolan : Fritidspedagoger och idrottslärare om skolans arbete med rörelseutbildning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jonatan Granlöf; Anders Hillberg; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; Physical competence; Knowledge and understanding; Motivation; Confidence; School environment; Fysisk aktivitet; Fysisk kompetens; Kunskap och förståelse; Motivation; Självförtroende; Skolmiljö;

    Sammanfattning : Physical literacy (PL) is an approach to how people may be socialised to be physically active and was 2018 included in the World Health Organization's action plan on physical activity against physical inactivity and sedentary behaviour. In their action plan the education systems of the member states were challenged to work against physical inactivity and sedentary behaviour in the form of PL. LÄS MER

  2. 7. En litteraturstudie om patienters erfarenhet av egenvård i samband med diabetes mellitus typ 2

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Nisreen Kuhail; Nazek Anwer; [2021]
    Nyckelord :Self-management; Diabetes Mellitus Type2; patient experience;

    Sammanfattning : Abstract Background Diabetes mellitus type 2 is a chronic and progressive disease that affects people in different ages. Lack of physical activity and overweight are examples of factors that increase the risk of developing the disease. LÄS MER

  3. 8. ”Det är magneter som verkligen vill sitta ihop” : en studie om det skolbaserade friluftslivet och livslång rörelserikedom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Pernilla Malmborg; Eveline Molin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att ta reda på om friluftsliv literacy upplevs som ett möjligt pedagogiskt synsätt för ett utökat friluftslivsutövande i skolan, samt uppfattningen om huruvida denna undervisningsform kan bidra till ett livslångt lärande inom rörelse och friluftsliv. Frågeställningarna lyder: Hur arbetar lärare för att främja motivation och deltagande inom idrott och hälsa, och specifikt inom friluftslivsundervisningen? Hur påverkar olika förutsättningar undervisningen? Hur kan det skolbaserade friluftslivets kontext bidra till elevernas livslånga lärande inom och deltagande i fysiska aktiviteter? Metod: Studien genomförs i form av semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Skolpersonals uppfattningar gällande RF-SISU:s rörelsesatsning för elever : En kvalitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Signe Fridell; [2021]
    Nyckelord :A member of the school staff; habitus; movement initiative; physical activity; physical literacy.; Fysisk aktivitet; habitus; rörelseförståelse; rörelsesatsning; skolpersonal.;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är en grundläggande faktor för god hälsa och att redan i tidig ålder vara fysiskt aktiv har visat sig medföra många positiva effekter för hälsan. För att få fler barn och unga fysiskt aktiva har Riksidrottsförbundet (RF-SISU) fått i uppdrag av regeringen att genomföra en rörelsesatsning på skolor runt om i Sverige. LÄS MER

  5. 10. Främja fysisk aktivitet bland barn och ungdomar med övervikt. : – En intervjustudie om hur aktivitetsledare inom kommunala hälsoprojekt arbetar med motivation och självförtroende.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Matilda Strandh; Camilla Lindeborg; Joanna Taavela; [2020]
    Nyckelord :Health; overweight; pedagogy; physical activity and physical literacy.; Fysisk aktivitet; hälsa; pedagogik; physical literacy och övervikt.;

    Sammanfattning : Övervikt har ökat världen över och anses vara ett hot mot folkhälsan som kan leda till långvarig sjuklighet och psykisk ohälsa. Rekommendationerna för barn och unga är 60 minuter per dag och fokus bör ligga på fysiska aktiviteter som upplevs meningsfulla. LÄS MER