Sökning: "pojken och tigern"
Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden pojken och tigern.
6. En värdegrundsanalys av fyra skönlitterära läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vilka värden som kan utläsas i fyra skönlitterära läromedel för mellanstadiet samt hur dessa värden överensstämmer med den värdegrund som framhålls i Lgr 11. För att uppfylla syftet besvaras följande frågeställningar: Vilka värden relaterade till demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet mellan kvinnor och män, mångkulturalism samt respekt för vår gemensamma miljö kan urskiljas i undersökta läromedels historia? Hur stämmer de värden som går att utläsa i de undersökta läromedlen överens med den värdegrund som framhålls i Lgr 11? Dessa besvaras med hjälp av litteraturanalys som metod. LÄS MER
7. Utvecklar aktuella läromedel elevers läsförståelse? En analys av läsförståelseinslagen i tre läromedel för år 3-4
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna uppsats är att analysera några läsförståelseläromedel för att se om de tycks vara uppbyggdautifrån aktuell forskning och utifrån kursplanen i svenska. Vi har utgått från tre frågeställningar:1. Vad säger aktuell forskning att läsförståelse innebär? Hur utvecklar man detta hos eleverna?. LÄS MER
8. Läsebokens kön Diskursanalys av boken Nya Pojken och Tigern ur ett feministiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Denna uppsats strävar efter att undersöka det budskap som en vald läsebok, Nya Pojken och Tigern av Lars Westman (2002) förmedlar. Målet är att studera och identifiera de diskursiva praktiker som i boken konstruerar kategorierna kvinna och man. LÄS MER