Sökning: "porter strategy case study"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden porter strategy case study.

  1. 21. Miljöcertifiering av kommersiella fastigheter i Sverige - som värdeskapare och långsiktig konkurrensfördel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Isak Albihn; Eric Jacobson; Emil Rydén; [2014]
    Nyckelord :Fastighetsbranschen; Miljöcertifiering; Värdeskapande; Nytto-strategi; Långsiktiga konkurrensfördelar; Business and Economics;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Miljöcertifiering av kommersiella fastigheter i Sverige - som värdeskapare och långsiktig konkurrensfördel Seminariedatum: 2014-06-04 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15 HP Författare: Isak Albihn, Eric Jacobson och Emil Rydén Handledare: Christine Blomquist Nyckelord: Fastighetsbranschen, Miljöcertifiering, Värdeskapande, Nytto-strategi, Långsiktiga konkurrensfördelar Syfte: Att undersöka om miljöcertifiering av kommersiella fastigheter är värdeskapande och ifall det kan ses som en långsiktig konkurrensfördel. Metod: Utifrån en deduktiv ansats och en kvalitativ metod gjordes nio semi- strukturerade intervjuer med utvalda fallföretag. LÄS MER

  2. 22. Leveransservicens betydelse som konkurrensmedel i apoteksbranschen : En fallstudie om hur Apoteket AB arbetar med leveransservice

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Fatih Yesilekin; Tatiana Rahmani; [2014]
    Nyckelord :Re-regulation; pharmacy market; delivery service; competition; Apoteket AB; Omreglering; apoteksmarknaden; konkurrens; leveransservice; förbättringsarbete; Apoteket AB;

    Sammanfattning : During the last years, the pharmacy market undergone major changes. Re-regulation that has been done in 2009 meant that monopoly was unlocked for competition. In a market where firms offer equivalent products, increases the importance of delivery service as competitive tool to differentiate themselves among the crowd. LÄS MER

  3. 23. Strategiska alternativ för inträde i gruvbranschens värdenätverk

    M1-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Willhelm Foss; Jacob Werkell; [2013]
    Nyckelord :Mining industry; value-network; value-chain; mapping; driving forces; industry attractiveness; mergers and acquisitions; partnership; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Purpose The purpose of this study is to describe and analyze the mining industry's driving forces, attractiveness and value network and propose strategic options for entry. Method This study’s method consists of a combination of a descriptive, exploratory and explanatory approach. LÄS MER

  4. 24. The Relationship Between The Brand Strategy And Business Strategy

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Avd.)

    Författare :Ahmed Karaömer; [2013]
    Nyckelord :Brand architecture; Porters generic strategies; Market Segmentation;

    Sammanfattning : In this study the relationship between three companies brand strategies and business strategies were investigated based on Aaker’s view on brand architecture. The concept and its strategies are characterized by the driving roles brands possess. LÄS MER

  5. 25. The Path Dependency of former monopolists A case study of Scandinavian Airlines System

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niklas Sandberg; Henrik Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract Title: The Path Dependency of former monopolists Seminar date: 2013-05-30 Course: FEKN90 Företagsekonomi: Examensarbete på Civilekonomprogrammet (30 ECTS) Authors: Niklas Sandberg and Henrik Karlsson Advisor: Matts Kärreman Five key words: Monopolist, Path dependency, Strategy, Competition and Deregulation Purpose: To explain how path dependency is affecting the strategies of former monopolists after that their markets are deregulated. Methodology: For this thesis research we have mainly applied an inductive approach based on a qualitative research method including unstructured interviews. LÄS MER