Sökning: "portfolio i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden portfolio i förskolan.
1. Bedömning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med bedömning i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie har förskollärares arbeten med bedömning i förskolan synliggjorts. Syftet med studien var att undersöka vad några verksamma förskollärare ansåg om de bedömningar som de gör i förskolans verksamhet idag. LÄS MER
2. Kvalitetsbegreppets betydelse för en svensk förskola i Thailand
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailandarbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiensforskningsfrågor är: Hur dokumenterar man för att säkerställa en bra kvalitet på ensvensk förskola utomlands där barnen deltar under en begränsad tid? Hur arbetarpedagogerna för att kvalitetssäkra barnens lärande?Föreliggande studie är kvalitativ och både intervjuer och observationer har använtssom empiriska redskap. LÄS MER
3. Bedömning i förskolan : En kvalitativ studie om sex förskollärares uppfattningar gällande att dokumentera barn i förskolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Tre sätt att tänka kring dokumentation : En studie av tre förskolors dokumentationsarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I detta arbete görs en jämförelse av tre förskolors dokumentationsarbete, förmedling av dokumentationen till barnens föräldrar och huruvida internet används som hjälpmedel för denna förmedling. De tre förskolorna skiljer sig åt i sina pedagogiska utgångspunkter, där den ena är en Reggio Emilia-inspirerad förskola, den andra en montessoriförskola och den tredje arbetar uttalat med portfoliometodik för sitt dokumentationsarbete. LÄS MER
5. "Chris kan inte säga U" : - fem förskollärares utsagor om bedömning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka utvecklingsmaterial som används på förskolorna i en mindre kommun i Sverige och om användandet av dem kan leda till att enskilda barn bedöms. Ett annat syfte var att ta del av förskollärares tankar kring begreppet bedömning då vi själva ville ha en ökad förståelse för detta begrepp. LÄS MER