Sökning: "Bedömning. utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 877 uppsatser innehållade orden Bedömning. utveckling.
1. Bör gravida och ammande ta jodtillskott? En systematisk översikt om jodtillskotts påverkan på barns kognitiva utveckling
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicinSammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska översikt är att undersöka evidensen för om jodtillskott under graviditet eller amning, hos personer utan allvarlig jodbrist, påverkar barnets kognitiva utveckling. Metod: Litteratursökningen utfördes i databaserna Scopus och PubMed den 21 mars 2023. Sökorden delades in i fyra block utifrån valt PICO. LÄS MER
2. Formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt dess koppling till synen på lärande : Möjligheter och utmaningar för en förbättrad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie, som ämnar att undersöka vad som kännetecknar formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt hur formativ bedömning knyter an till olika lärandeteorier. Formativ bedömning är en praktik som visat sig hjälpa elever att utveckla nya kunskaper och förmågor. LÄS MER
3. Assessment of Climate Change Impact on Rainfed Barley Production in the Mediterranean Basin : The Almeria province case study
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : The Mediterranean basin is widely recognized as a climate change hotspot, with climate models projecting increasingly warmer and drier conditions that will impact local ecosystems, communities, and economies. Agriculture will be among the most affected sectors, with harsher conditions for crops’ growth, greater water needs, and lower yields. LÄS MER
4. Formativ bedömning i undervisning ur lärarperspektiv i ämnet engelska : Formativ bedömnings fördelar och utmaningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Abstract: The purpose of this study was to investigate the attitudes of six elementary school teachers towards formative assessment strategies and how they employ them. The study employed a qualitative approach, utilizing semi-structured interviews to explore the teachers´understanding formative assessment, its application in their teaching practices, and the perceived advantages and disadvantages associated with its use. LÄS MER
5. Hantering av deponier i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystemSammanfattning : Avfallshanteringen har genom tiderna bestått av mycket deponering där allt avfall som uppstod slängdes i naturen utan adekvata skyddsåtgärder, vilket idag utgör förorenade områden. Ett förorenat område kan medföra skada eller olägenheter för människors hälsa och miljö. LÄS MER