Sökning: "price-comparison sites"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden price-comparison sites.

  1. 1. Ranking - Katalysatorn bakom Strategisk Prissättning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statistiska institutionen

    Författare :William Ramshage; [2021]
    Nyckelord :Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : The growing expansion of price comparison sites, where shops are compared and ranked in order of lowest prices, has contributed to reduced friction and transaction costs for consumers. Previous research in this field of study has primarily relied on examining the relationships between ranking and consumers’ demand for the resellers’ products. LÄS MER

  2. 2. How motivation can be explained by consumer engagement : A quantitative study on how consumer engagement affects motivation to rank and review in an online context

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jakob Segerslätt; Christoffer Jensen; [2015]
    Nyckelord :Consumer engagement; motivation; price-comparison sites; online contribution; rank; review;

    Sammanfattning : Purpose: Explain how consumer engagement affects consumers motivation to rank and review on price-comparison sites. Hypotheses raised:H1 - There is a positive relationship between affective consumer engagement and theconsumer's motivation to rank products online. LÄS MER

  3. 3. Herd Behaviour and Preying on the Weak - On Price Dispersion and the Intra-Distribution Mobility of Retailers in the Swedish Online Market

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Samuel Kjellberg Lindfors; Carl Norin; [2010]
    Nyckelord :Price Dispersion; Intra-Distribution Mobility; Online Competition;

    Sammanfattning : By examining six popular consumer electronic products in a detailed dataset gathered from a leading price comparison site, we show that retailers in the Swedish online market can be divided into two broad categories. The first group charge higher prices, change them frequently in response to competitors and have lower levels of customer satisfaction. LÄS MER

  4. 4. Sociala mediers roll i köpbeslut : En studie av hur konsumenter agerar på internet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

    Författare :Marcus Holst; Lars Rasmussen; [2009]
    Nyckelord :sociala medier; köpbeslut; konsumenter; konsument-till-konsument-interaktioner;

    Sammanfattning : Uppsatsens frågeställning handlar om att beskriva hur konsumenter använder sociala medier inför ett köpbeslut. Syftet är därmed att beskriva de olika sätt som konsumenter använder tjänster i sociala medier i denna process och hur de värderar det innehåll som de väljer att ta del av. LÄS MER

  5. 5. Prisjämförelsesidor : speglar de marknaden på ett objektivt sätt?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Peter Castenbäck; Albin Wennerström; [2007]
    Nyckelord :price comparison sites; pricerunner; prisjakt; compriser; trust; reliable; independent; prisjämförelsesidor; prisjämförelsesajter; pricerunner; prisjakt; compriser; oberoende; tillförlitlig;

    Sammanfattning : Problemformulering: Är informationen på prisjämförelsesidorna tillförlitlig samt oberoende av återförsäljare som kan ha intresse i att uppvisa partisk information? Syfte: Syftet är att, med hjälp av en explorativ undersökning samt användning av både kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, få klarhet i om informationen på prisjämförelsesidorna är tillförlitlig och därmed även oberoende av återförsäljare som kan ha intresse i att uppvisa partisk information. Metod: Vårt tillvägagångssätt har bestått av både en kvantitativ och en kvalitativ metod. LÄS MER