Sökning: "progression idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden progression idrott och hälsa.

  1. 1. Progression i friluftsliv: utmaningar och möjligheter

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sofi Häggblom; Fredrik Hodo; [2024]
    Nyckelord :idrott och hälsa; friluftsliv; lärare; grundskola;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar lärares syn på progression inom friluftsliv i svenska grundskolor. Två centrala frågor styr forskningen: Hur arbetar lärare i idrott och hälsa med progression inom friluftsliv i grundskolan? Vad ser lärarna för möjligheter och utmaningar med progression i friluftsundervisningen? Studien använder sig av semistrukturerade intervjuer med legitimerade grundskolelärare i idrott och hälsa som har undervisning i friluftsliv. LÄS MER

  2. 2. Jakten efter likvärdighet i Stockholms grundskolor : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser kring målsättningar, tillämpningar och påverkande faktorer.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Leek; Kirsti Kalliokoski; [2022]
    Nyckelord :Equivalence Objectives Goals Purpose Teachers PE teachers Physical education PE Frame factors View Interpretation Attitud Curriculum theory Curriculum; Likvärdighet Målsättning Målsättning Syfte Lärare idrottslärare Idrott och hälsa Ramfaktorer Uppfattning Tolkning Attityd Läroplansteori Läroplan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i Stockholmsområdet tolkar målsättningar i ämnet idrott och hälsa utifrån styrdokumenten, samt hur dessa tillämpas i undervisning i förhållande till påverkansfaktorer för att sträva efter en likvärdig undervisning. Frågeställningarna är: (1)Vilka målsättningar har lärare i ämnet? (2)Hur arbetar lärare för att uppfylla dessa mål och sträva efter en likvärdig undervisning? (3)Vilka faktorer påverkar lärares mål med undervisning?   Metod:  Eftersom studien syftar till att undersöka lärarnas tolkningar och upplevelser valdes en kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. Relevanta områden att belysa i hälsa inom idrott och hälsa : Ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Adam Hynam; Johanna Carlén; [2022]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hälsa; undervisningsmetoder; elevperspektiv; KASAM; salutogen; patogen.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det inte gjorts många studier ur ett elevperspektiv på vad som är relevanta områden inom hälsa i ämnet idrott och hälsa (Røset et al., 2020:4–5). LÄS MER

  4. 4. Hur idrottslärare ser på bollspel inom idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hur idrottslärare motiverar bollspel i undervisningen

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Reza Ashari; Larsson Mattias; [2021]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; KASAM; läroplansteori; idrottsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse över hur idrottslärare i årskurs 7-9 motiverar bollspel i undervisningen med relation till kursplanen och det centrala innehållet, samt hur idrottslärare i årskurs 7-9 relaterar momentet bollspel till kunskapskraven. Hur motiverar idrottslärare i årskurs 7-9 bollspel som momentet i undervisningen med relation till kursplanen och det centrala innehållet? Hur relaterar idrottslärare i årskurs 7-9 bollspel som momentet i undervisningen till kunskapskraven? Metod: vi har valt att använda en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade frågor och de använda teorierna som varit till hjälp för att tolka resultatet är läroplansteorin och KASAM. LÄS MER

  5. 5. Covid-19, vad har du gjort med idrott och hälsa? : Lärare i idrott och hälsa och deras upplevelser av distansundervisning under covid-19

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Felix Minholm; Robin Erata Strandberg; [2021]
    Nyckelord :idrott och hälsa; distansundervisning; pedagogik; corona; covid-19;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på gymnasiet har arbetat med distansundervisning under covid-19. Frågeställningarna formulerades på följande vis: ●      Vilka för- och nackdelar upplever lärarna att det finns med fysisk aktivitet i distansundervisningen under covid-19?   ●      Hur upplever lärarna arbetet med teknik- och internetbaserade program under covid-19? ●      Hur anser lärare i idrott och hälsa att elevernas lärande påverkas av distansundervisning under covid-19? ●      Hur har idrottsundervisningen i fysisk aktivitet bedrivits under covid-19? Metod  Studien innefattar fem lärare i idrott och hälsa på gymnasiet som valdes ut genom bekvämlighetsurval och snöbollsurval. LÄS MER