Sökning: "prov i svenska B"

Visar resultat 26 - 30 av 42 uppsatser innehållade orden prov i svenska B.

  1. 26. Det beror nog på att idag måste man vara lite tuffare. : Syntax i nationella prov skrivna av andraspråksinlärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tiina Onkamo; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvantitativ studie med kvalitativa inslag om tjugo andraspråksinlärares syntax i texter skrivna för nationella prov i svenska som andraspråk B på gymnasienivå. De aspekter utifrån vilka texternas syntax analyseras är vilka bisatser som inlärarna använder, hur de topikaliserar adverbial och hur de placerar adverbial föredet finita verbet i bisatser. LÄS MER

  2. 27. Har du förstått uppgiften? : En studie av gymnasieelevers förståelse av uppgiftsinstruktioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Annerberg; [2010]
    Nyckelord :uppgiftsinstruktioner; läsförståelse; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Sammanfattning Konsten att skriva uppgiftsinstruktioner som alla, eller åtminstone de flesta, elever förstår drömmer många lärare om att behärska. Särskilt lärare som undervisar på distans med få eller inga möjligheter att följa upp elevens läsning med ett snabbt påföljande samtal om innehållet i den text eleven just läst. LÄS MER

  3. 28. Bidrar nationella prov i svenska till likvärdiga betyg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Amine Jonsson; [2010]
    Nyckelord :Svenska B; nationella prov; provbetyg; slutbetyg; likvärdig bedömning;

    Sammanfattning : The purpose of this essay has been to investigate if the national test results, in the subject of Swedish B at upper secondary school, are affecting a student’s final grade in varied degree among different teachers. The purpose has also been to investigate if the assessment of these tests is equivalent among different teachers. LÄS MER

  4. 29. Stavningsförmåga bland gymnasieelever En jämförande studie av nationella prov i svenska B från 1997 och 2007

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Julia Carlsson; [2009-08-31]
    Nyckelord :Stavning; ordbildning; stavnings- och ordbildningskompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats redovisas resultatet av gymnasieelevers formella stavnings- och ordbildningskompetens, baserat på 22 slumpmässigt utvalda nationella prov i svenska B från 1997 och 2007. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och i så fall hur, gymnasieelevers formella stavnings- och ordbildningskompetens har förändrats över tid samt att undersöka huruvida den formella kompetensen i fråga om stavning och ordbildning skiljer sig mellan könen. LÄS MER

  5. 30. Hur bedöms elever på det nationella provet i Svenska B med avseende på genre och struktur?/How Are Students Graded with Respect to Genre and Structure in the National Exam in the Course Svenska B?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stina Svensson; [2009]
    Nyckelord :analys av argumenterande texter; genre och grammatik; bedömning av nationella prov i svenska; textbindning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur bedömningen av nationella prov i kursen Svenska B i gymnasieskolan ser ut med fokus på genre och grammatiska aspekter som hör till den argumenterande genren, samt att se huruvida bedömningen av detta har ändrats mellan 1996 och 2008. Först konstruerades en textanalysmodell som ligger till grund för analys av tre elevtexter från det nationella provets bedömningshäften från olika år (1996, 2002 samt 2008). LÄS MER