Sökning: "prov i svenska B"
Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade orden prov i svenska B.
21. "6 kända författare, vad skrev de?" : En studie av prov och uppgifter för litteraturmomentet inom kursen Svenska B på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I den här examensuppsatsen genomförs en undersökning av de prov och uppgifter som elever, inom de teoretiska programmen, gör under kursen Svenska B på gymnasiet. Undersökningen syftar till att ge en bild av hur kognitiva förmågor tar plats vid betygsgrundande bedömningen, vilken typ av skriftliga uppgifter som förekommer samt även hur uppgifterna är formulerade. LÄS MER
22. Matematik på svenska och kinesiska : en komparativ studie mellan svenska och kinesiska läroböcker inom området andragradsekvationer
M1-uppsats, MatematikdidaktikSammanfattning : Syftet med den här studien är att 1) jämföra upplägget av läromedel i Sverige och i Kina (Shanghai), 2) jämföra de lösningsmetoder som presenteras i läromedlen samt 3) undersöka hur läromedlen präglats av den matematiska kulturen i respektive land. Vår studie bygger på APOS-teorin (kompletterat med PCK), en teori som bland annat beskriver processen av matematikinlärning i olika steg. LÄS MER
23. Genrer – vilka och vilket stöd? En analys av nationella prov och läromedel i svenska för gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Mot bakgrund av att kursplanerna i svenskämnet ger utrymme för tolkning, då det inte uttryckligt står vilken specifik genrerepertoar svenskläraren ska hjälpa sina elever att tillägna sig, har syftet i detta arbete dels varit att undersöka vilken skriftlig genrerepertoar som lyfts fram i gymnasieskolan i det nationella provet samt i läromedlen, dels att undersöka vilken typ av stöd som eleverna får för sitt genreskrivande. Arbetet har utgått från följande frågeställningar: - Vilken genrerepertoar lyfts fram av uppgifterna i de nationella proven i Svenska B och de valda läromedlen för Svenska A och B? - Vilket stöd ger underlaget inför och uppgiftsbeskrivningar i det nationella provet och läromedlen, när det gäller återkommande genrer i de nationella proven? Den metod som har använts för att besvara frågeställningarna är både kvantitativ och kvalitativ. LÄS MER
24. Lärares arbete med skrivuppgiften i det nationella provet i svenska i årskurs tre : Theachers' work with Swedish writing assignement in the national tests given during the 3rd grade
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Akademin för utbildning, kultur och kommunikation EXAMENSARBETE UÄÖ007 15 hp Vårtermin 2010 SAMMANDRAG Bild här) kationldning, kultur ch ko__________________________________________________________ Ann-Charlotte Fernkvist Lärares arbete med skrivuppgiften i det nationella provet i svenska i årskurs tre Teachers’ work with Swedish writing assignments in the national tests given during the 3rd grade År 2010 Antal sidor: 47 _______________________________________________________ Syftet med denna studie är att genom intervjuer belysa lärares arbete med skrivuppgiften i det nationella provet i årskurs tre. Studien avgränsas till hur lärare praktiskt förbereder, genomför och bedömer skrivuppgiften. LÄS MER
25. Att resonera i minsta möjliga mån : Om den lägsta resultatnivån för betyget G på den skriftliga delen av nationella provet i svenska B
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Huvudsyftet i föreliggande studie är att undersöka hur elever följer uppgiftsinstruktionernai uppgiften med lägst svårighetsgrad från 2009 års skriftliganationella prov i svenska och svenska som andra språk.I Skolinspektionens rapport Kontrollrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan framkommer att lärare inte bedömer de nationella proven likvärdigt. LÄS MER