Sökning: "prov i svenska B"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade orden prov i svenska B.

  1. 21. "6 kända författare, vad skrev de?" : En studie av prov och uppgifter för litteraturmomentet inom kursen Svenska B på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sebastian Törmä; [2011]
    Nyckelord :Prov; bedömning; Svenska;

    Sammanfattning : I den här examensuppsatsen genomförs en undersökning av de prov och uppgifter som elever, inom de teoretiska programmen, gör under kursen Svenska B på gymnasiet. Undersökningen syftar till att ge en bild av hur kognitiva förmågor tar plats vid betygsgrundande bedömningen, vilken typ av skriftliga uppgifter som förekommer samt även hur uppgifterna är formulerade. LÄS MER

  2. 22. Matematik på svenska och kinesiska : en komparativ studie mellan svenska och kinesiska läroböcker inom området andragradsekvationer

    M1-uppsats, Matematikdidaktik

    Författare :Nazanin Gol Mohammadi; Ying Zhang; [2011]
    Nyckelord :lärobok; andragradsekvationer; kultur; gymnasieskolan; komparativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att 1) jämföra upplägget av läromedel i Sverige och i Kina (Shanghai), 2) jämföra de lösningsmetoder som presenteras i läromedlen samt 3) undersöka hur läromedlen präglats av den matematiska kulturen i respektive land. Vår studie bygger på APOS-teorin (kompletterat med PCK), en teori som bland annat beskriver processen av matematikinlärning i olika steg. LÄS MER

  3. 23. Genrer – vilka och vilket stöd? En analys av nationella prov och läromedel i svenska för gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emelie Andersson; [2010-06-18]
    Nyckelord :genre; texttyp; Nationellt prov; läromedel; svenska;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att kursplanerna i svenskämnet ger utrymme för tolkning, då det inte uttryckligt står vilken specifik genrerepertoar svenskläraren ska hjälpa sina elever att tillägna sig, har syftet i detta arbete dels varit att undersöka vilken skriftlig genrerepertoar som lyfts fram i gymnasieskolan i det nationella provet samt i läromedlen, dels att undersöka vilken typ av stöd som eleverna får för sitt genreskrivande. Arbetet har utgått från följande frågeställningar: - Vilken genrerepertoar lyfts fram av uppgifterna i de nationella proven i Svenska B och de valda läromedlen för Svenska A och B? - Vilket stöd ger underlaget inför och uppgiftsbeskrivningar i det nationella provet och läromedlen, när det gäller återkommande genrer i de nationella proven? Den metod som har använts för att besvara frågeställningarna är både kvantitativ och kvalitativ. LÄS MER

  4. 24. Lärares arbete med skrivuppgiften i det nationella provet i svenska i årskurs tre : Theachers' work with Swedish writing assignement in the national tests given during the 3rd grade

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Fernkvist; [2010]
    Nyckelord :nationella prov; årskurs 3; förberedelse; planering; genomförande; bedömning;

    Sammanfattning :   Akademin för utbildning, kultur och kommunikation                                                                            EXAMENSARBETE                                                                                                                   UÄÖ007 15 hp                                                                                                                   Vårtermin 2010 SAMMANDRAG                                                                                    ­­Bild här) kationldning, kultur ch ko__________________________________________________________ Ann-Charlotte Fernkvist   Lärares arbete med skrivuppgiften i det nationella provet i svenska i årskurs tre Teachers’ work with Swedish writing assignments in the national tests given during the 3rd grade   År 2010                                                             Antal sidor: 47 _______________________________________________________ Syftet med denna studie är att genom intervjuer belysa lärares arbete med skriv­uppgiften i det nationella provet i årskurs tre. Studien avgränsas till hur lärare prak­tiskt förbereder, genomför och bedömer skrivuppgiften. LÄS MER

  5. 25. Att resonera i minsta möjliga mån : Om den lägsta resultatnivån för betyget G på den skriftliga delen av nationella provet i svenska B

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Erik Andrén; Michael von Horn; [2010]
    Nyckelord :skolverket; nationella prov; bedömning; betyg;

    Sammanfattning : Huvudsyftet i föreliggande studie är att undersöka hur elever följer uppgiftsinstruktionernai uppgiften med lägst svårighetsgrad från 2009 års skriftliganationella prov i svenska och svenska som andra språk.I Skolinspektionens rapport Kontrollrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan framkommer att lärare inte bedömer de nationella proven likvärdigt. LÄS MER