Sökning: "rörelse för förskolebarn"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden rörelse för förskolebarn.

  1. 1. En diskursiv studie om den danska och svenska läroplanens utsagor kring rörelser : -En historisk tillbakablick om rörelsers betydelse för förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Modig; Kristina McCulloch; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Discourse; Knowing; Movement; Statement.; Diskurs; Läroplan; Rörelse; Utsaga; Vetande;

    Sammanfattning : Barns utveckling sker i ett kognitivt, sinnligt och kroppsligt samspel, på så sätt är rörelser en central del i barns utveckling. Här står den svenska läroplanens tolkningsbarhet kring rörelsers framskrivning i kontrast till den danska holistiska framskrivningen av rörelser. LÄS MER

  2. 2. PÅ ANDRA SIDAN STAKETET : Rumsligheter och samexistens i miljöer utanför förskolans avgränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Pernilla Ervelin; Towe Ödegaard; [2022]
    Nyckelord :Förskola; skogen; rumsligheter; tillblivelse; föränderlighet; kraft;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att studera hur barns förståelse av skogen kan förändras, hur skogen kan bli olika rumsligheter, rörelser och kroppar. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur skogen kan bli olika slags rumsligheter när barnen tar plats och erbjuds inflytande vid utflykt och vistelse i skogen. LÄS MER

  3. 3. Barns rörelse på förskolegården : En studie om hur barns fysiska aktivitet påverkas under utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofia Billsten; Isabella Linderberg; [2021]
    Nyckelord :artefakter; fysisk aktivitet; förskolebarn; förskollärare; rummet; samspel; utemiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad i utemiljön som kan skapa möjligheter eller hinder för barns rörelse och fysiska aktivitet i förskolan. Arbetet utgår från kvalitativ metod och baseras på intervjuer med fyra förskollärare från fyra olika förskolor där utemiljön skiljer sig åt. LÄS MER

  4. 4. Vad har fysisk aktivitet för betydelse i förskolan? : -En kvalitativ studie om rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petronella Adde Dahl; [2021]
    Nyckelord :Förskolebarn; rörelse; fysisk aktivitet; sociokulturella perspektivet; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att studera vilken roll rörelse har inom förskolan, vad pedagogerna har för kunskap om rörelse samt vilka planerade och oplanerade fysiska aktiviteter man använder sig av. Datainsamlingen har skett genom en kvalitativ metod som bestod av telefonintervjuer med pedagoger som är verksamma inom förskolan. LÄS MER

  5. 5. "Spring för livet" : en studie av hur förskolors friytor påverkar barnets vardag

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marielle Nilsson; Moa Elfström; [2019]
    Nyckelord :Friyta; Förskola; Barngeografi; Poststrukturalism; Rörelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur storleken på förskolors friytor påverkar barnets vardag, med fokus på 50 kommunala förskolegårdar i Karlstads kommun. Då gårdarna idag krymper i takt med förtätningens ökade konkurrens om mark, samtidigt som behovet av nya förskoleplatser är stort, är barns rätt till rum ett aktuellt ämne. LÄS MER