Sökning: "reflekt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet reflekt.

  1. 1. Högläsning - En värdefull skatt : En kvalitativ studie av förskollärares berättelser om högläsningens villkor & möjligheter i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Olsson; Ellen Kron; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; stödstrukturer för barn; utveckling; lärande;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ta reda på förskollärares berättelser om högläsningens villkor och vilka uppfattningar förskollärare ger uttryck för om möjligheter som stöd för barns utveckling vid högläsning i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med 12 förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Aberratio ictus - analys av en "felträff"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Petter Westergren; [2016]
    Nyckelord :Straffrätt; aberratio ictus; täckningsprincipen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Aberratio ictus kan åskådliggöras genom det kända typfallet där A har upp-såt att döda B, men missar och istället dödar C, gentemot vilken A inte har någon form av uppsåt. Med andra ord är konsekvensen av A:s gärning avvi-kande i förhållande till dennes uppsåt i det avseende att ”fel” angreppsob-jekt har drabbats. LÄS MER

  3. 3. "Det går bra!" : en vetenskaplig essä om stress och pedagogisk kvalitet på förskola

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Kerstin Axelson; [2013]
    Nyckelord :stress; pedagogical quality; work load; preschool; stress; pedagogisk kvalitet; arbetsbelastning; förskola;

    Sammanfattning : I min essä utgår jag från en händelse i min verksamhet som är en stressig situation för mig. Jag upplever att vi har fått ett hårdare arbetsklimat på förskolan sedan den reviderade Läroplanen för förskola kom 2011 och undersöker därför hur samhällsklimatet idag är och bakgrunden till den reviderade Läroplanen för förskola och vad den innebär för oss pedagoger. LÄS MER

  4. 4. Portfolio, lärande och makt – En studie om portfoliometodiken i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Henrietta Storme; Lise-Lott Lindberg; [2010]
    Nyckelord :portfolio; lärande; makt; konstruktionism; reflekt;

    Sammanfattning : Syfte: I det här arbetet studeras vilket lärande som synliggörs dels i portfolion och dels ipedagogers tankar kring portfolion som ett verktyg för att synliggöra barns lärande.Huvudfrågor: Vem avgör vad som ska finnas med i portfolion? Vilket lärande och vilkenutveckling är synlig i portfolion? Vad har pedagoger för tankar kring lärande och portfolio?Metod: Metoden är av kvalitativ art och innefattar samtalsintervjuer samt textanalys av ettantal portfoliopärmar. LÄS MER

  5. 5. Tre pedagogers arbete med textsamtal i skolår 1 - en jämförande studie utifrån Judith Langers fyra pedagogiska principer

    C-uppsats,

    Författare :Anneli Larsson; Malin Kristiansen; [2010]
    Nyckelord :Judith Langer; skönlitteratur; textsamtal; reflekt;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med arbetet är att empiriskt undersöka Judith Langers fyra pedagogiska principer. Vi ville se huruvidadessa gjorde sig gällande i vårt material. Vi valde att utgå ifrån en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER