Sökning: "relationell analys"

Visar resultat 41 - 45 av 99 uppsatser innehållade orden relationell analys.

  1. 41. Att utveckla gemenskap vid relationell ovisshet och emotionell instabilitet:En kvalitativ studie om upplevelsen av gruppsammanhållning för patienter i dialektiskbeteendeterapi med borderline personlighetssyndrom

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Alex Jönsson; Martin Thunell; [2021]
    Nyckelord :Dialektisk beteendeterapi; Borderline personlighetssyndrom; gruppsammanhållning; induktiv tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka upplevelsen av gruppsammanhållning idialektisk beteendeterapi vid behandling av borderline personlighetssyndrom. Utifrån dettasyfte formulerades frågeställningarna: Hur beskriver BPS-patienter sin upplevelse avgruppsammanhållning vid dialektisk beteendeterapi som behandlingsmetod vid borderlinepersonlighetssyndrom? Vilka teman uppstår vid beskrivning av upplevelsen? Vilket kärntemakan användas för att förstå gruppsammanhållning utifrån patientperspektivet?Nio deltagare rekryterades och intervjuades angående deras erfarenheter avgruppsammanhållning i DBT-grupper och intervjuerna analyserades med induktiv tematiskanalys. LÄS MER

  2. 42. Yngre barns delaktighet och inflytande i förskolan : En studie utifrån förskollärares beskrivningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Höglund; Towe Brunstedt; [2021]
    Nyckelord :inflytande; delaktighet; yngre barn; förskollärare; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar undersöka förskollärares förhållningssätt till yngre barns delaktighet och inflytande i förskolan. Studien har en kvalitativ forskningsansats och en teoretisk utgångspunkt i relationell pedagogik. LÄS MER

  3. 43. Kära medresenär, vi har nu anlänt vid vår slutstation : En tematisk analys av interaktionen under avslutningssamtalet i relationell korttidsterapi

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Emilia Rydén; Morganne Wong; [2021]
    Nyckelord :Brief Relational Therapy; BRT; termination; TA; Psykoterapiavslut; psykologisk behandling; avslut; depressionsbehandling; BRT; relationell korttidsterapi; dyad; alliansbrott; tematisk analys; TA; kvalitativ analys; videomaterial; inspelad terapisession;

    Sammanfattning : I nuläget finns det mycket begränsad kunskap kring avslut i psykologisk behandling. Olika terapiinriktningar läggerolika fokus och tyngd vid slutskedet av terapin. Inom relationell terapi anses avslutet vara en för dyaden betydandedel av terapin. LÄS MER

  4. 44. Kvinnors upplevelse av delaktighet i beslutsfattande gällande sin förlossning : en litteraturstudie

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Ella Hyltén Jöhnk; Karin Stenborg; [2021]
    Nyckelord :Women; Participation; Decision-making; Childbirth; Experiences; Kvinnor; Delaktighet; Beslutsfattande; Förlossning; Upplevelser;

    Sammanfattning : Kvinnors rätt till delaktighet vid beslutsfattande gällande sin förlossning kan beskrivas fundamental utifrån sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. Dessa rättigheter är globalt antagna och baserade på WHO:s beskrivning om rätten till självbestämmande över sin kropp och sexualitet. LÄS MER

  5. 45. De faktiska förutsättningarnas kraft i förskolans praktik. : Om arbetet med barn i behov av särskilt stöd och likvärdighet ur ett organisatoriskt perspektiv.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annifrid Thålin; [2021]
    Nyckelord :Adhocarati; Barn i behov av särskilt stöd; Byråkrati; Förskola; Likvärdighet; Ramfaktorteori; Skirtic´s organisationsteori; Specialpedagogik; Organisation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur rektorer och förskollärare beskriver arbetet med barn i behov av särskilt stöd, likvärdighet och specialpedagogiska behov i relation till förskolans organisatoriska förutsättningar. Detta för att analysera vilka tänkbara konsekvenser det kunde få för barns rättigheter till en likvärdig förskola. LÄS MER