Sökning: "reporting child abuse and neglect"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden reporting child abuse and neglect.

  1. 6. “Oro är ju en känsla”. Förskollärares resonemang och emotioner inför upprättandet av orosanmälningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Julia Källén; [2022]
    Nyckelord :Preschool teachers; reporting child abuse and neglect; social work; sociology of emotions; Social Sciences;

    Sammanfattning : Preschool teachers in Sweden are in a unique position to detect child abuse, which they subsequently are obliged to report to social services, according to Swedish law. However, previous research has shown significant underreporting amongst Swedish preschool teachers. LÄS MER

  2. 7. Upplevelse av orosanmälan som skyldighet i yrket : En kvalitativ studie om vad verksamma inom skola beskriver kring sin anmälningsplikt vid misstanke om att barn far illa i sin hemmiljö

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :My Strömberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva skolpersonals upplevelse av orosanmälan i sin yrkesroll.  I studien deltog 36 respondenter som var verksamma inom skola och som har anmälningsplikt i sin yrkesroll. Data samlades in via en kvalitativ webbenkät. Insamlade data analyserades vidare med hjälp av tematisk analys. LÄS MER

  3. 8. Varför gjorde du ingenting? En kvalitativ studie om anmälningsplikten i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andrea Klasson; Karolina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :child neglect; obligation to report; organizational theory; preschool.; förskola; anmälningsplikt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur anställda inom förskolan förhåller sig till anmälningsplikten. Med en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer tar vi reda på hur anställda i förskolan resonerar kring anmälningsplikten, hur de i praktiken förhåller sig till att anmäla samt om det finns några specifika rutiner. LÄS MER

  4. 9. "Vi gör orosanmälningar och de begär ut journaler" : BVC-sköterskors erfarenheter av att samverka med socialtjänsten vid misstanke om att ett barn far illa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Ebba Friberg; Denise Näslund; [2020]
    Nyckelord :Child abuse and neglect; Child health care; Collaboration; Cooperation; Reporting child maltreatment; Social Services; Barn som far illa; BVC; Orosanmälan; Samarbete; Samverkan; Socialtjänst;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine what obstacles and possibilities nurses at the Swedish child health services (CHS) experience in collaborating with social services when suspecting child maltreatment. Empirical data was collected through interviews with three CHS nurses and analyzed with a phenomenological approach. LÄS MER

  5. 10. Skyddsnätets förutsättningar : En enkätundersökning om vilka förutsättningar lärarstudenter ges inför anmälningsplikten

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Mattias Ström; Joel Ahnstedt; [2019]
    Nyckelord :Child neglect and abuse; mandatory reporting; student teachers; occupational professional; Övergrepp och försummelse; anmälningsplikten; lärarstudenter; yrkesprofessionell;

    Sammanfattning : Child neglect and abuse is a widespread problem and mandatory reporting is one of society's most important instruments for detecting and supporting children that are affected. Teachers are an occupational professional group in a unique position to identify children affected by abuse and neglect, but previous research shows that teachers often lack proper education and skills to detect children in need of protection and support. LÄS MER