Sökning: "reporting child abuse and neglect"
Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden reporting child abuse and neglect.
21. Samverkan mellan förskola och socialtjänst gällande orosanmälan : En studie om vilka erfarenheter förskollärare, förskolechef, specialpedagog och socialsekreterare har av att samarbeta
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med min studie är att bidra med kunskap kring hur man kan samverka mellan förskola och socialtjänst gällande barn som far illa. Min studie är utförd med kvalitativa intervjuer med verksam personal inom förskoleverksamheten och socialtjänsten. LÄS MER
22. Skolkuratorers anmälningsskyldighet om barn som far illa
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete, SASammanfattning : Sweden has an obligation to report child abuse suspicions to Social Services. According to Socialtjänstlagen (swedish constitution) 1 § Chapter 14, all employees in agencies affecting children, such as schools, have a responsibility to report their suspicions. Research shows that many abuses are not reported. LÄS MER
23. Samverkan - ett givande och tagande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Abstract Authors: Marit Bjorgen Gulbrandsen and Hanna Andersson Title: Collaboration – giving and taking (translated title) Supervisor: Hilma Holm Assessor: Håkan Jönson Research shows that only about half of the cases where teachers suspect that a child is abused or neglected are reported to the Social Welfare Agencies. The purpose of this study was to illuminate School personnel and Child Protective Agencies staff opinions on how they cooperate around maltreated children. LÄS MER
24. Från misstanke till anmälan om brott mot barn : ett etiskt problem för pedagoger
Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskningSammanfattning : Sammanfattning Uppsatsen synliggör processen från misstanke till anmälan och det etiska problemet att anmäla eller inte. Det övergripande syftet i uppsatsen är att synliggöra hur en del verksamma pedagoger hanterar och bör hantera barn som far illa utifrån olika yrkeskategoriers perspektiv. LÄS MER