Sökning: "retail marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 290 uppsatser innehållade orden retail marknadsföring.

  1. 1. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER

  2. 2. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  3. 3. Pick and click: The use of buy-now-pay-later in the scope of bracketing purchase behaviour

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Axel Hjerpe; Daniel Palmgren; [2023]
    Nyckelord :Buy-now-pay-later; Bracketing purchase behaviour; Consumer behaviour;

    Sammanfattning : Enabled by technological advancements, e-commerce has taken over the retail space expeditiously the past decade. Without the typical brick-and-mortar store, retail brands face novel shopping behaviours that are tricky to comprehend. LÄS MER

  4. 4. Visual Merchandising Approaches : A Comparative Study of High-End and Fast-Fashion Window Dressing Design

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Yufan Cui; Varissara Nattakrannuwat; [2023]
    Nyckelord :Visual Merchandising; Window Displays; High-End and Fast Fashion Apparel Retailers; Marketing Strategies; Branding; Design Elements; Comparative study; Visual Content Analysis; Retail Industry;

    Sammanfattning : In this comparative study, the design elements and visual merchandising approaches employed in window displays by high-end and fast-fashion retailers are investigated. The study utilizes a visual content analysis method with standardized evaluation criteria to analyze the window displays of six high-end and six fast-fashion stores located in Paris. LÄS MER

  5. 5. Shop 'till the fees drop: A quantitative study on students' perceptions and attitudes towards delivery fees

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Magda Liljedahl; Ronja Svensson; [2023]
    Nyckelord :Delivery Fees; Mental Accounting Theory; Price Partitioning; Attitude Towards the Offer; Price Fairness Perception;

    Sammanfattning : Due to the rapid technological developments in E-commerce, an increasing amount of the Swedish population resorts to online shopping for their necessities. Thus, the Swedish online grocery retail industry has established an online presence, leading to additional shipping and handling costs. LÄS MER