Sökning: "sångundervisning"
Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade ordet sångundervisning.
6. Sångundervisning med variation : Om sångpedagogers undervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Utgångspunkten för denna undersökning är att få fördjupande kunskaper om sångundervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tidigare forskning visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva längre tid för inlärning vid musikundervisning och att anpassningar kan behöva göras utifrån personens individuella förutsättningar. LÄS MER
7. Musikteori i sångundervisning : "Det har jag ingen lust med"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks på vilket sätt musikteori integreras i sångundervisning på gymnasieskolan, samt om det finns en önskan om förändring. För att få en överblick över hur musikteori används och uppfattas i sångundervisning har frågeställningar kring instudering och motivation diskuterats. LÄS MER
8. Vad får din röst att sjunga? : Sångpedagogers roll i utvecklingen av sångteknik och röstidentitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vilka inställningar fyra sångpedagoger har gällande samspelet mellan vokalfundament och elevers personliga uttryck. Detta har gjorts genom kvalitativ intervjuer. Tidigare forskning tyder på att rösten är sammankopplad med identiteten. LÄS MER
9. Sångare i teorin : Inkorporering av musikteori i enskild sångundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I detta arbete undersöks hur enskild sångundervisning kan utformas så att sångelever kan få med sig musikteoretiska verktyg, likt elever med andra instrument, att använda vid såväl instudering som improvisation och musikskapande. Fokus har varit sångundervisning inom Contemporary Commercial Music (CCM) – ett paraplybegrepp som innefattar genrer som pop, soul, jazz, country, rock, r’n’b och hiphop. LÄS MER
10. Sjunga med kroppen : - En kvalitativ studie om sångundervisningens ergonomi och kulturella verktyg
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida kulturella verktyg och metoder används och nyttjas för att främja ett ergonomiskt musicerande avseende sångelever på det estetiska programmet i musik i Sverige. Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med tre musiklärare i Sverige som undervisar i kursen ”Instrument eller sång” vid det estetiska gymnasieprogrammet i musik samt tre elever i årskurs tre med sång som huvudinstrument vid det estetiska programmet i musik. LÄS MER