Sökning: "samtalsunderlag"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet samtalsunderlag.

  1. 1. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Waldén; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; samtalsunderlag; utvecklingsarbete; diskursanalys; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Det är alltid: här kommer en mall, den ska ni använda, och då gör man det" : En studie av riktlinjer och förskollärares upppfattningar om utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berglund; Elly Stenegärd; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; riktlinjer; samtalsunderlag; unikum;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie var att undersöka vilket innehåll som lyfts fram i utvecklingssamtalen, dels utifrån de riktlinjer och mallar som finns, dels vad enskilda förskollärare betonar som betydelsefullt. I vår studie använde vi oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande lärmiljöer : En studie om hur fem förskollärare iscensätter och utformar språkutvecklande lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Camilla Rosén; [2021]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Lärmiljö; Samspel; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare utformar och iscensätter språkutvecklande lärmiljöer samt vilka möjligheter och begränsningar de kan uppleva i arbetet. Detta har undersökts genom en kvalitativ jämförande studie där fem förskollärare från fem olika förskolor deltog. LÄS MER

  4. 4. Femåringars föreställningar om Covid-19 : En hermeneutisk analys av 12 förskolebarns teckningar och berättelser

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Friman Sussanne; Gustafsson Emil; [2021]
    Nyckelord :förskolebarn föreställningar Covid-19 femåringar teckningar berättelser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka föreställningar av Covid-19 som framkommergenom femåringars teckningar och berättelser. Frågeställningarna berör vilka visuella ochverbala uttryck som femåringar har om Covid-19. LÄS MER

  5. 5. Barnbok som samtalsunderlag kringkränkande behandling i förskolan : Att skapa bilder som gestaltar allvaret utan att avskräckamålgruppen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Hanna Berg; [2019]
    Nyckelord :Informationsdesign; Kränkande behandling i förskolan; Barnbok; Karaktärsdesign; Samtalsunderlag; Samtalsbilder; Bildkommunikation;

    Sammanfattning : Kränkande behandling är något som inte borde få ske men ändå gör det. En del studier visar att det förekommer redan i förskolan, men att det inte är lika lätt att urskilja som den bland äldre barn och ungdomar. LÄS MER