Sökning: "skador i ämnet idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden skador i ämnet idrott och hälsa.

  1. 1. Hur hanteras idrottsrelaterade skador i undervisningen? : En didaktisk utmaning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Gustaf Bärlund; [2023]
    Nyckelord :Idrottsrelaterade skador; Idrott och hälsa; Skadeförebyggande åtgärden; Skadekontext; Ledarskap; Chelladurai; van Mechelen.;

    Sammanfattning : Rörelse är en grundpelare för människors välmående och hälsa, dock har studier visat en expansion av skador kopplat till fysisk aktivitet. Då fysisk aktivitet är en väsentlig del av ämnet idrott och hälsa var syftet med denna studie att undersöka hur lärare hanterar skador i deras undervisning samt vilka didaktiska utmaningar skador kan medföra. LÄS MER

  2. 2. Om olyckan är framme : En kartläggning över hur idrottslärare arbetar med idrottsskador i årskurs 7–9.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Hälsa och idrott; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Richard Nordlander; Berg Eric; [2020]
    Nyckelord :Idrottslärare; idrottsskador; läroplan; skadehantering;

    Sammanfattning : Uppskattningsvis så skadas ca 280 000 personer varje år vid fysisk aktivitet. I läroplanen för Idrott och hälsa årskurs 7-9 så står det att vid slutet av år 9 så ska eleven på ett i huvudsak fungerande sätt kunna förebygga skador. LÄS MER

  3. 3. ”Förvirring hos eleverna” : Bristen på ett tydligt syfte med lektionens innehåll utifrån kursmålen skapar förvirring för elever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Ollas; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; innehåll; om kroppen; elever; lärobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka elevers uppfattningar om vad det är de ska lära sig i ämnet idrott och hälsa. Med denna studie vill jag få en ökad förståelse för elevers uppfattningar kring lärobjeket i ämnet samt kunna bidra med kunskap om lärobjektet gentemot kursmål och styrdokument. LÄS MER

  4. 4. "Att kunna hälsa" En litteraturstudie om elever inom idrott och hälsas förståelse av hälsa

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Stensson; Sandra Boström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En debatt i media om ungdomar och deras hälsa har ständigt ägt rum, där skolan och framförallt ämnet idrott och hälsa har haft en viktig del i att få eleverna att reflektera kring vad en hälsosam livsstil innebär.Läroplanen 2011 formulerade hälsobegreppet utifrån ettholistiskt synsätt, där även elevers förståelse borde spegla detta synsätt. LÄS MER

  5. 5. Akta dig för skador! : En kvalitativ studie om idrottslärares skadeförebyggande arbete med elever i årskurs 7-9

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Malin Bernström; Cecilia Durchman; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med vår uppsats är att studera idrottslärares syn på skador och skadeförebyggnad i ämnet idrott och hälsa och hur de uppger att de undervisar det inom detta område. Studien skall besvara följande frågeställningar: Hur planerar och genomför idrottsläraren en skadeförebyggande undervisning av funktionella idrottsskador? Hur förmedlar idrottsläraren sin kunskap och medvetenhet om förebyggandet av skador till sina elever? Vilka är de allvarligaste och vanligaste förekommande skadorna under en idrottslektion? Vilken kunskap och fortbildning anser idrottslärare att de behöver avseende skador och skadeförebyggnad? Metod Som forskningsmetod har intervjuer med fem idrottslärare som arbetar eller har arbetat med årskurs 7-9 genomförts. LÄS MER