Sökning: "skolpsykolog"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade ordet skolpsykolog.

  1. 11. Socialhaptik som kommunikativt komplement för elever med flerfunktionsnedsättningar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Tina Nahkuri von Eichwald; [2015-11-28]
    Nyckelord :kommunikation; flerfunktionsnedsättning; tidig utvecklingsnivå; socialhaptisk kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syfte var tvådelat. Dels att genom en litteraturöversikt beskriva vad socialhaptik är och hur dess möjliga användbarhet bland elever med flerfunktionsnedsättning på tidig utvecklingsnivå ser ut. LÄS MER

  2. 12. Arbetsminnessvårigheter och matematik : Svårigheter och möjligheter som ses och ges

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Annica Eriksson; [2015]
    Nyckelord :arbetsminnesträning; stödinsatser; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att klargöra och medvetandegöra svårigheter och möjligheter för elever där ett begränsat arbetsminne ansågs vara en av svårigheterna. Detta med matematikämnet i fokus. LÄS MER

  3. 13. Barn i exekutiva svårigheter - förskola och skola : Betydelsen av olika yrkesgruppers kunskap och syn på barn i exekutiva svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Katarina Holm; Susanna Greveirus Engdahl; [2015]
    Nyckelord :Exekutiva funktioner; självstyrning; arbetsminne; impulshämning; diagnosens betydelse; faktorer för skolframgång;

    Sammanfattning : Abstrakt Studien är en kvalitativ intervjuundersökning av tre olika yrkesprofessioners uppfattningar om hur kunskap och förståelse i mötet med barn i exekutiva svårigheter påverkar barns möjlighet att lyckas i sitt lärande. Vi har använt oss av en hermeneutisk ansats för att förstå och ta del av olika professioners kunskap, tankar samt att förstå betydelsen av dem. LÄS MER

  4. 14. Barn i separationskonflikt : profesionellas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Catarina Hultengren Backa; Tove Svedberg; [2015]
    Nyckelord :Human Services care giver ; professional groups; separation; conflict; professional theory; new institutional theory; människovårdande; yrkesgrupper; separation; konflikt; professionsteori; ny institutionell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och jämföra hur fyra professionella inom olika människovårdande yrkesgrupper uppfattar sina möjligheter att uppmärksamma och hjälpa barn som upplever föräldrars konflikter med anledning av separation. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod genom att intervjua en: skolkurator, skolpsykolog, samordnare och familjerättssekreterare. LÄS MER

  5. 15. Utagerande och explosiva elever i grundskolan : Skolpersonalens kunskaper och kompetens och förväntningat på specialpedagogen

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marie Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Explosivitet; helhetssyn; kunskap; kompetens; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på skolpersonalens uppfatt-ningar om hur problembeteenden bemöts bland yngre elever i skolans lågstadium. Mer preciserat vill jag också kartlägga specialpedagogens roll. LÄS MER