Sökning: "skriftliga individuella utvecklingsplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden skriftliga individuella utvecklingsplaner.

  1. 1. Extra anpassningar i matematik : Hur tolkas och fungerar det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Karin Hammaräng; Inger Nyström; [2017]
    Nyckelord :management and stimulus; mathematical difficulties; individual development plans; teachers’ understanding; ledning och stimulans; matematiksvårigheter; individuella utvecklingsplaner; lärares förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med en bild av hur enskilda lärare och lärararbetslag förstår extra anpassningar i matematik. Lärararbetslags förståelse av matematiksvårigheter är avgörande för vilka elever som får extra anpassningar och hur dessa utformas. LÄS MER

  2. 2. Utvärderingars användning i skolan - Vilket inflytande har utvärderingar på policyprocessen fram till reformförändring?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Stina Lindskog; [2016-06-15]
    Nyckelord :Utvärdering; Skolan; Policyprocessen;

    Sammanfattning : Politikområdet skolan har det senaste decenniet genomgått ett stort antal reformer, reformer som också har utvärderats. Utvärderingars existensberättigande utgörs av att de kommer till användning, framförallt i praktiska beslutssituationer. LÄS MER

  3. 3. Vart är jag på väg? Återkoppling i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Carlsson; [2016]
    Nyckelord :Bedömning; Lärande; Lärare; Nivåer; Återkoppling;

    Sammanfattning : Problemområde som behandlas i studien är hur lärare använder återkoppling och om de använder den på ett sådant sätt att den har en positiv effekt på elevers lärande. Men också hur lärare förstår och uppfattar återkoppling. LÄS MER

  4. 4. Skriftliga individuella utvecklingsplaner i grundsärskolan - En diskursanalys

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ida Hördegård; [2015-11-10]
    Nyckelord :diskursanalys; grundsärskola; skriftliga individuella utvecklingsplaner; makt och styrning; identitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån insamlade skriftliga individuella utvecklingsplaner belysa och problematisera identitetskonstruktionen av elever i grundsärskolan. Ytterligare ett syfte är att lyfta fram vilka strategier som skrivs fram för att eleverna ska nå kunskapsmålen. LÄS MER

  5. 5. Lärares omdöme om och för elevers kunskapsutveckling : En innehållsanalys av skriftliga omdömen i matematik på specialskolor för döva elever och elever med hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Rudin; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Individuella utvecklingsplaner (IUP) med skriftliga omdömen är några av de dokumentationer som skolan är skyldig att upprätta, vars innehåll och språk kan avgöra hur texten uppfattas av de som läser dem. Forskning visar att elevers lärande kan påverkas av hur deras lärare skriver om dem, såväl kunskaps- som språkmässigt (Andréasson & Asplund-Carlsson, 2009; Asp-Onsjö, 2011). LÄS MER