Sökning: "skrivmetoder"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade ordet skrivmetoder.

  1. 16. Vad kan vi lära i mötet med andra lärare? En studie om läs- och skrivlärande genomförd i två skolor i Kapstaden.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Carlsson; Matilda Borg; Hanna Dahlin; [2013]
    Nyckelord :Sydafrika; lärare; elever; skrivlärande; läslärand;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här studien är att undersöka hur lärare i två skolor i Kapstaden arbetar medelevers tidiga läs- och skrivlärande för att ta reda på hur vi kan lära av andra lärare. Vi villundersöka vilka strategier och metoder lärare använder sig av i sin undervisning genom attreflektera över på vilka sätt de kan användas. LÄS MER

  2. 17. Läs- och skrivinlärning i årskurs 1-3. Hur kan vi skapa mening och lustfyllt lärande?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jini Murad; [2012]
    Nyckelord :Tal och skrift; Läsprocessen; skrivprocessen; läs-;

    Sammanfattning : Syftet är undersöka varför man kan som lärare använda sig av olika läs- och skrivmetoder för att utveckla bar-nens läs- och skrivförmåga och hur man skapa mening och lust för lärande. Samtidigt att upplysa vikten av lä-randedimensionerna i lärandet och vilken syn på lärande de har i lärandeteorierna och betydelsen av styrdoku-ment. LÄS MER

  3. 18. "... ett barn behöver alla metoder" : Lärares upplevelse av och inställning till metoder och hjälpmedel i läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Peggy Bolin Johansson; Anna Larsson; [2011]
    Nyckelord :Läsinlärning; Skrivinlärning; Hjälpmedel; Lärare; LTG-metoden; Ljudmetoden;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ta del av verksamma lärares upplevelse av arbetet med LTG-metoden, ljudmetoden samt metoden att skriva sig till läsning. Likaså är studiens syfte att kartlägga lärares inställning till olika hjälpmedel som finns att använda i läs- och skrivinlärningen såsom läromedel, elevproducerat material, skön- och facklitteratur, medier, populärkultur och IKT. LÄS MER

  4. 19. LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE FÖR ELEVER MED ANNAT MODERSMÅL ÄN SVENSKA - Intervjuer och observation om hur lärarna arbetar med flerspråkiga elevers läs- och skrivlärande.

    C-uppsats,

    Författare :Medina Arredina; Karin Alm; [2009]
    Nyckelord :Tv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet: Syftet med studien har varit att belysa vilka metoder som fungerar bäst för två ellerflerspråkiga barn som lär sig läsa och skriva.Huvudfrågor: Använder pedagogerna medvetna metodval vid läs- och skrivundervisning?Vilka metoder är mest förekommande i dessa val? Hur motiverar lärarna sina val av metoder?Teorin: Metoderna som vi beskrivit i arbetet är uppdelade efter två olika utgångspunkter i läs-och skrivutveckling: analytiskt perspektiv och syntetiska perspektivet. LÄS MER

  5. 20. Kan läsdagbok vara ett hjälpmedel till den tysta läsningen?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Thomas Ljung; Siblo Coskun; ; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur fyra pedagoger och en klass med 8 elever upplever läsdagboksmetoden. Gynnar metoden språkutvecklingen, eller den så kallade läs- och skrivprocessen. Detta satt i relation till traditionell läs- och skrivutveckling.. LÄS MER