Sökning: "skrivmetoder"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade ordet skrivmetoder.

  1. 11. Åtgärdsprogram - formulering och ansvar

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Alexis; Helena Fernström; [2018]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; ansvarsfördelning; läs- och skrivsvårigheter; socioekonomiska skillnader; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragMed det här arbetet vill vi betona vikten av att de läs- och skrivmetoder som skrivs in i åtgärdsprogrammen ska vara adekvata åtgärder och att dessa inte görs slentrianmässigt. För att styrka elevens rättigheter bör åtgärdsprogram formuleras på likvärdigt sätt oberoende av vilken skola hen går i. LÄS MER

  2. 12. Tillämpning av genreskolans pedagogik i skrivundervisningen : Ett sätt att utveckla elevens språk, text- och skrivarbete ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Katarina Bader; [2018]
    Nyckelord :genrepedagogik; genre; skrivutveckling; skrivundervisning; Sydneyskolan;

    Sammanfattning : Denna studie har utgångspunkten i mitt eget examensarbete 1, en genomförd litteraturstudie med titeln Att arbeta praktiskt utifrån teoretiska skrivdiskurser i skrivundervisningen (2018). l detta arbete kartläggs processkrivning och genrepedagogik. LÄS MER

  3. 13. Intertextuella referensers möjligheter inom casual game narrativ : Hur nya narrativ skapas genom alludering till andra verk

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Nilsson; [2017]
    Nyckelord :intertextualitet; narratologi; casual games; hypertextualitet;

    Sammanfattning : Intertextualitet är begreppet som beskriver hur alla texter är sammankopplade, och om Mieke Bal definierar en text till en sluten samling av språkliga tecken är allt som någonsin skapats sammankopplat. Detta arbete har utförts för att undersöka möjligheterna intertextuella referenser har för att utveckla skrivmetoder för narrativt drivna Casual Games. LÄS MER

  4. 14. Läsinlärning utifrån olika metoder : - En studie av hur lärare på två olika skolor arbetar med läs- och skrivinlärning i årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marianne Persson; [2017]
    Nyckelord :Learning to read; learning to write; reading and writing methods; working methods; learning requirements; assessment support; Läsinlärning; skrivinlärning; läs- och skrivmetoder; arbetssätt; kunskapskrav; bedömningsstöd;

    Sammanfattning : In view of the new compulsory assessment support and the added learning requirements in the curriculum, the aim of this study is to investigate how teachers work with teaching reading and writing in grade 1 in relation to the method used in the school. The study uses interviews as a method to answer the questions. LÄS MER

  5. 15. Genrepedagogik : - en studie om lärares uppfattningar av genrepedagogik, men särskilt för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Monica Halonen; Helena Sigblad; [2014]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; elever i läs- och skrivsvårigheter; genrepedagogik; scaffolding; skrivmetoder; skrivprocessen; skrivutveckling; systemisk-funktionell grammatik.;

    Sammanfattning : Vår intention var att undersöka lärares uppfattningar av genrepedagogik. Denna pedagogik vilade på tre ben, en teori om lärande, en teori om språk samt cykeln för undervisning och lärande. Genrepedagogiken utvecklades i Australien för cirka 30 år sedan. Idag används den över hela världen. LÄS MER