Sökning: "skrivmetoder"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade ordet skrivmetoder.

  1. 6. Digitala verktyg i den tidiga skrivutvecklingen : Lärares erfarenheter, uppfattningar och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Gustavsson; Linnea Falinder; [2021]
    Nyckelord :Skrivutveckling; sociokulturellt perspektiv; skrivmetoder; digitala verktyg; didaktiska val; scaffolding;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framväxt förändrar och påverkar undervisningen i skolorna, vilket även har lett till en förändring i lärares yrkesroll. Läroplanen har modifierats på grund av den digitala teknikens utveckling. I läroplanen (Skolverket 2019) står det skrivet att elever ska kunna skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. LÄS MER

  2. 7. En undersökning hur digitala verktyg påverkar elevers narrativa textproduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Bastian Bergström; Fredrik Olsson; [2021]
    Nyckelord :analogt; digitalt; cirkelmodellen; narrativ text; socialt samspel;

    Sammanfattning : Resultatet från nationella proven i ämnet svenska och svenska som andra språk har under senare år visat bristande resultat i narrativ text. Under läsåret 2018/2019 visar resultatet att 8,5% av eleverna ej når lägst kravnivå för godtagbara kunskaper. I studien fick eleverna ingå i språkrika miljöer i en social kontext. LÄS MER

  3. 8. Metoder för skrivutveckling - Hjälp mig! Jag behöver fler metoder gällande skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Bastian Bergström; Fredrik Olsson; [2020]
    Nyckelord :Skrivutveckling; skrivinlärning; digitala verktyg; återkoppling och estetiska uttrycksformer.;

    Sammanfattning : Läraryrket är komplext och stor vikt läggs på att hitta fungerande skrivmetoder. Skrivinlärning sker på olika vis och därför är det bra om läraren hittar olika metoder för att träna och utveckla eleverna i sin skrivutveckling. För att tillgodose att varje elev lär sig krävs det fler än en utvecklingsmetod. LÄS MER

  4. 9. Läs- och skrivmetoder för grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anette Lexell; Anne Lövstedt; [2019]
    Nyckelord :grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ studie; metoder för läs- och skrivinlärning.;

    Sammanfattning : På senare år har det diskuterats i olika medier om hur skolan ska lyckas med att få alla eleverna att nå godkända resultat i bland annat svenska och matematik. När Sverige jämförs med andra länders elevresultat, exempelvis Finland så har Sveriges ett sämre resultat. LÄS MER

  5. 10. Läs- och skrivinlärningsmetoder med digitala läromedel : Ett medvetet val, eller bara en slump?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Fristedt; Julia Dahlström; [2019]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; digitala läromedel; fonologisk medvetenhet; metod; lärmetod;

    Sammanfattning : I vår studie har vi undersökt hur lärare på Gotland arbetar med läs- och skrivmetoder. Vi har studerat vilka lärmetoder som är vanligast och om lärare använder sig av digitala läromedel. Vi har också undersökt om valet av digitala läromedel är baserat på vald lärmetod. LÄS MER