Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad påverkar skuldsättningen vid högbelånade företagsförvärv : En kvantitativ studie av skuldnivåer vid svenska företagsförvärv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Gabriel Fromell Norberg; [2024]
    Nyckelord :Leverage buyout; Capital Structure; Market Timing; Pecking order theory; Reputation; Private Equity; Högbelånade företagsförvärv; kapitalstruktur; marknadstajming; hackordningsteorin; rykte; riskkapitalbolag.;

    Sammanfattning : Syfte: Utvecklingen av skuldsatta företagsförvärv har genomgått betydande förändringar sedan fenomenet först introducerades på 1980-talet, både vad gäller den totala skuldnivån och val av skuldinstrument. Tidigare forskning erbjuder flera alternativa förklaringar till vad som påverkar skuldsättningen. LÄS MER

  2. 2. Konjunkturcyklers påverkan på företags kapitalstruktur : En studie om stora bolag under 2006–2011

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tim Svensson; Lukas Montenius; [2023]
    Nyckelord :Financial crisis of 2008; capital structure; business cycles; pecking order theory; leverage; large companies; trade-off theory; Finanskrisen 2008; kapitalstruktur; konjunkturcykler; pecking order teorin; skuldsättningsgrad; stora företag; trade-off teorin;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how Sweidish large companies' capital structure is affected by business cycles and which factors affect the capital structure. The impact of the capital structure on companies is described through the two central theories trade-off theory and the pecking order theory. LÄS MER

  3. 3. Ekonomisk frihet eller skuldfälla? : En kvantitativ undersökning om fakturaköp, delbetalning och skuldsättning bland unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Wärnfeldt; Xiarong Zhang; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : De svenska hushållens skuldsättning har under de senaste åren ökat avsevärt, särskilt bland unga vuxna. I takt med att samhället digitaliseras och utvecklas blir det allt enklare och smidigare att handla på faktura och delbetalning. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkas konsumenter av kreditmarknadsföring i sociala medier? : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Joanna Kauppi; [2022]
    Nyckelord :Yngre konsumenter; Krediter; Konsumtionskrediter; Samlingslån; Sociala medier;  Influencers; Personifierad direktmarknadsföring;

    Sammanfattning : De senaste tio åren har svenskarnas skuldsättning till följd av konsumtionskrediter tredubblats (Sveriges Konsumenter 2021). Samtidigt lägger kreditbolagen allt mer pengar på marknadsföring. Sedan 2010 har finanssektorns investeringar i marknadsföring ökat med cirka 423 procent enligt Kantar Sifo Reklammätningar (Resumé Insikt 2021). LÄS MER

  5. 5. Amorteringskravet - betalar utsatta områden för finansiell stabilitet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Maja Runesson; [2022]
    Nyckelord :Amorteringskrav; difference-in-differences; bostadsrättspris; bostadsmarknad; prisutveckling.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Den 1 juni 2016 införde Finansinspektionen ett amorteringskrav i Sverige med målsättningen att bromsa skuldsättningen för svenska hushåll och än idag är effekterna av amorteringskravet ett väl omdiskuterat ämne bland forskare. Denna studie undersöker de effekter som amorteringskravet haft på bostadsrättspriserna i Malmö kommun, för att sedan särskilja på om effekterna ter sig olika beroende på om området är definierat som utsatt eller inte. LÄS MER