Sökning: "slöjd analys"
Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden slöjd analys.
11. Slöjd för strukturell förändring? Slöjdlärares uppfattningar om slöjdundervisning för hållbara syften
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur slöjdlärare på högstadiet arbetar med och definierar hållbar utveckling i relation till sin undervisning. I studien har kvalitativ metod använts med tematisk analys och data insamlades genom fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
12. Nöjd med slöjd? : Om elevers kritik och hyllande av slöjdämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Ämnet slöjd är för de flesta en självklar del av skolan. Men med jämna mellanrum ifrågasätts och debatteras slöjdens form och berättigande. Syftet med detta arbete är att undersöka hur slöjdämnet uppfattas av en grupp elever i årskurs nio. LÄS MER
13. Sy ihop : Vilka skillnader uppstår när samma mönster sys upp i olika tyger?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : När man syr efter mönster står det ofta angivet vilken typ av tyg som bör användas. Är man oerfaren i sömnad kan det vara svårt att veta varför just dessa tyger rekommenderas. Syr man i ett annat tyg än vad som föreslås av mönstertillverkaren kan det krävas mönsterändringar och anpassningar av sömnadsprocessen. LÄS MER
14. Pixlar i slöjden : En undersökning om pixel arts kombinationsmöjligheter med franska knutar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : I detta arbete kombineras franska knutar och pixel art. Hur knutarnas storlek och mellanrumpåverkar helhetens tydlighet diskuteras med utgångspunkt i Wertheimers gestaltlagar. I analysen framkommer det att små knutar i kombination med stora mellanrum ger ett otydligt resultat, då färgskillnader och delgrupperingar är svåra att uppfatta. LÄS MER
15. Slöjdlärare möter slöjdforskare : Kvalitativ jämförande studie av slöjdens kursplaner Lgr11
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Kursplaner revideras kontinuerligt och det innebär att lärare behöver tolka kursplaner på nytt. Min startpunkt för undersökningen är utifrån ett personligt intresse, men allt eftersom arbetet har fortskridit, så har min kunskap om komplexiteten bakom kursplanens texter vecklat ut sig. LÄS MER