Sökning: "uppfattningar om slöjdämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden uppfattningar om slöjdämnet.

  1. 1. Det är som att det är viktigare i andra ämnen : En studie av före detta elevers uppfattningar av bedömning i slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Brandt; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; betyg; relationer; lärare;

    Sammanfattning : Bedömning är en del av skolgången som följer med elever från skolstart till att de går ut. Syftet i denna studie är att undersöka elevers uppfattningar kring den summativa bedömningen av slöjdämnet i grundskolan, och om den påverkat deras beteende i ämnet. LÄS MER

  2. 2. Att se också det som inte sägs : Om kunnande och bedömning av olika kunskapsformer i slöjden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Oskar Larsson; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsformer; kunnande; bedömning; slöjd;

    Sammanfattning : Att mäta det enkelt mätbara är ett fenomen som vuxit sig starkt i samhället. Debatten om skolan och elevers kunskapsinhämtning skiljer sig härvidlag inte. Den tenderar att fokusera på utbildning snarare än bildning – på kunskaper som lånar sig till standardiserade prövningar snarare än subjektiva sådana. LÄS MER

  3. 3. Slöjd i grundskolan : Vad säger skolans styrdokument och vad säger kollegor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lotta Jarl; [2021]
    Nyckelord :slöjd; slöjdämnet; slöjdundervisning; praktiskt estetiskt ämne;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka lärares uppfattningar om slöjdämnet och dess bidrag till elevers kunskapsutveckling. Studien undersöker ur ett sociokulturellt perspektiv hur kollegor som undervisar i andra ämnen ser på slöjden. Bakgrunden är att slöjden ibland blir ifrågasatt, både av kollegor och i media. LÄS MER

  4. 4. Nöjd med slöjd? : Om elevers kritik och hyllande av slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ole Bydal; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; uppfattningar om slöjdämnet; läroplan; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd är för de flesta en självklar del av skolan. Men med jämna mellanrum ifrågasätts och debatteras slöjdens form och berättigande. Syftet med detta arbete är att undersöka hur slöjdämnet uppfattas av en grupp elever i årskurs nio. LÄS MER

  5. 5. Slöjdlärares uppfattningar om bedömnings- och betygsprocessen : Styrdokument och tolkningsutrymme

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marika Malm; [2020]
    Nyckelord :slöjd; betyg; bedömning; grundskolan; kunskapskrav; likvärdighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och utveckla kunskap om hur slöjdlärare uppfattar att de hanterar bedömnings- och betygsprocessen, hur de uppfattar att de går till väga, vad som ligger till grund för deras handlingar och hur de tolkar och använder de styrdokument som ligger till grund för betygsättning i dag. För att ge förståelse åt studiens sammanhang utgår det övergripande perspektivet från en läroplansteoretisk ram, där hänsyn tas till både ram och aktör. LÄS MER