Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Finns leken med i läroplanen för förskolan? : En jämförande studie mellan Sveriges och Finlands styrdokument

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Lodin; [2012]
    Nyckelord :curriculum; kindergarten; learning; pedagogy; play; preschool; teacher; förskola; förskollärare; lek; lärande; läroplan; småbarnsfostran;

    Sammanfattning : Sverige och Finland är två länder som ofta jämförs. Så även inom utbildning då media framställer finska barn som framgångsrika. Förutom hög status inom lärarprofessionen i Finland bekräftas framstegen i PISAs undersökningar där finska skolungdomar presterar höga resultat. LÄS MER

  2. 2. Synen på begreppet språk i förskolans läroplan : En jämförelse av den svenska och den finländska läroplanen för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Palmén; [2010]
    Nyckelord :språksyn; Läroplan för förskolan; barns språkutveckling; Finland;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, genom de didaktiska frågorna vad? och varför?, studera synen på begreppet språk i läroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jämförelse av dessa två styrdokument, Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för småbarnsfostran (Stakes 2005), visar på likheter och skillnader i idéer om språk. LÄS MER

  3. 3. Synen på begreppet språk i förskolans läroplan : En jämförelse av den svenska och den finländska läroplanen för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Johanna Palmén; [2010]
    Nyckelord :Språksyn; Läroplan för förskolan; barns språkutveckling; Finland;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, genom de didaktiska frågorna vad? och varför?, studera synen på begreppet språk i läroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jämförelse av dessa två styrdokument, Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för småbarnsfostran (Stakes 2005), visar på likheter och skillnader i idéer om språk. LÄS MER