Sökning: "social marker"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden social marker.

  1. 1. “Timeless or Tacky?” : En kvalitativ studie om tidlöst mode på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Isabella Sigurdson; Julia Högne; [2023]
    Nyckelord :timeless fashion; social media; trends; fashion; consumption; longevity.; tidlöst mode; sociala medier; trender; mode; konsumtion; långvarighet.;

    Sammanfattning : Uppsatsen utgår från den aktuella trenden tidlöst mode som utspelar sig på sociala medier, framförallt på Tiktok och Youtube. Modeindustrin har på grund av sociala medier förändrats avsevärt och har möjliggjort en ökad hastighet för förändringar och spridning av mode. LÄS MER

  2. 2. Äcklet : Västvärldens framing av insektsprotein

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vera Bäckström; Edith Hoflund Jingsäter; [2023]
    Nyckelord :mattabu; kultur; framing; klimat; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mänskligheten står inför en klimatkris som ställer krav på livsstilsförändringar och innovativa lösningar för att möta de snart akuta problemen. En av de stora utmaningarna blir att mätta en växande befolkning samtidigt som världens marker utsätts för torka, översvämningar eller andra extremväder. LÄS MER

  3. 3. Leveraging a Brand's Position on Opposition: An Exploratory Study of Mr Charlie's Communication to Position Itself in the Fast-Food Market

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alice Ekeroth; [2023]
    Nyckelord :corporate branding; brand positioning; brand activism; anti-brand activism; brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Brand activism has emerged as a prevalent phenomenon where brands engage in socio-political issues to differentiate themselves and build stakeholder resonance. Despite its growing prominence, research on brand activism is limited, particularly in relation to brand positioning. LÄS MER

  4. 4. The limits of Gender Autonomy - A Qualitative Analysis of Icelandic self-determination of legal gender and the Experiences of Trans, Queer, and Non-Binary Individuals

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Erica Brodén; [2023]
    Nyckelord :Transgender; non-binary; queer; self-determination of legal gender; third legal gender; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since 2019, Icelanders can self-determine their legal gender. A third “neutral” option was also added. However, formulations in the Act allow only one self-determined change (Act on Gender Autonomy, 2019). LÄS MER

  5. 5. Judging a loaf by its appearance : A protocol to study bread and bread-like fragments based on the study cases of Gamla Uppsala, Valsgärde, and Gnista

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Sara Scaglia; [2023]
    Nyckelord :Bread; Organic charred remains; Uppland; Experimental archaeology; Archaeobotany; Lipid analyses.; Bröd; organiska förkolnade lämningar; Uppland; experimentell arkeologi; arkeobotanik; lipidanalyser;

    Sammanfattning : Bread is an important cultural and social marker, and it occurs in many contexts, often preserved as carbonised. However, as bread fragments are typically small and anonymous, their total value of them is not appreciated. Often bread material is grouped simply as organic and not considered. LÄS MER