Sökning: "brand positioning"

Visar resultat 1 - 5 av 197 uppsatser innehållade orden brand positioning.

  1. 1. Strategic Synergies in the Skies : The Role of Resource Sharing in Aviation Alliances

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jacob Sonnesjö Nyqvist; Kevin Woodward; [2024]
    Nyckelord :Strategic alliances; resource sharing; resource-based view RBV ; aviation alliances; business networks.;

    Sammanfattning : This thesis investigates strategic alliances in the aviation industry, focusing on resource sharing, using Scandinavian Airlines (SAS) within Star Alliance and SkyTeam as case studies. It examines the operational and competitive benefits of these collaborations through qualitative research, including interviews with executives and experts. LÄS MER

  2. 2. Hennessy to Henny: Brand Hijacking

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Moboluwarin Owoturo; Ida Xing Fredmark; Dimitra Papangeli; [2024]
    Nyckelord :Hennessy; brand heritage; luxury brand; brand positioning; luxury positioning; brand associations; hip hop; 2Pac; USA; cognac; LVMH; Business and Economics;

    Sammanfattning : This master case study delves into Hennessy's strategic efforts to dissociate itself from associations with the US hip hop community during the 1990s to the early 2000s in order to reclaim control over their brand. Authored by three master's students, the case study teaching notes provides insights of how students can solve the case of Hennessy's branding challenges and learn from the the innovative strategies Hennessy employed to overcome them. LÄS MER

  3. 3. Brand Positioning Unveiled: An Insider's Perspective from Industry Professionals

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Felix Ellqvist; Niklas Kjellander; [2023]
    Nyckelord :Brand Positioning; Brand Management; Market Orientation; Brand Orientation; Schools of Positioning; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research Purpose & Aim: The purpose of this thesis is to shed light on how individual marketing- & brand-managers conceptualise and approach brand positioning. This study aims to vertically deepen the current knowledge of brand positioning in practice as well as horizontally broaden the literature by taking a unique managerial perceptual perspective. LÄS MER

  4. 4. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Svensson; Philip Östenson; William Andersson Kuhnke; [2023]
    Nyckelord :positioning; messages; nicotine; semiotics; marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar och möjligheter ett företag kan möta vid rebranding och repositioning : En kvalitativ studie som undersöker utmaningar och verktyg företag inom finansbranschen kan använda vid rebranding och repositioning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alice Larsson; Alexandra Eklund; [2023]
    Nyckelord :rebranding; repositioning; financial industry; challenges; models; strategies; rebranding; repositioning; finansbranschen; utmaningar; modeller; strategier;

    Sammanfattning : Finansbranschen utmärker sig som en bransch med höga krav på tillförlitlighet och trovärdighet. En grundförutsättning för finansföretagens överlevnad är kundens fortsatta förtroende där varumärket har en avgörande roll. LÄS MER