Sökning: "socialkonstruktivistiska"

Visar resultat 6 - 10 av 160 uppsatser innehållade ordet socialkonstruktivistiska.

  1. 6. Fritids- och klasslärarens perspektiv på samverkansuppdragets betydelse för elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miran Hussein; Albin Fritz; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På våra verksamhetsförlagda utbildningsskolor fick vi många gånger syn på hur samverkansuppdraget mellan olika enheter inom skolan kan implementeras i syfte att uppnå gemensamma mål. Det framgår tydligt även i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet att de olika enheterna inom skolan ska samverka för att stödja elevers utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 7. Social Construction of Nature - A Case Study in Kronoberg: Understanding Cultural Perspectives for Nature-Based Integration. 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Siobhán Byrne; Beatriz García Lázaro; [2023]
    Nyckelord :Integration; Immigration; Nature-Based Integration; NBI; Social Constructivism; Integration; Immigration; Naturbaserad integration; NBI; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to create opportunities to promote social inclusion through Nature-Based Integration (NBI), aiming to understand the social construction of nature from a sociocultural perspective. Social constructivist theories have been employed in the field of migrant integration, however, a social constructivist standpoint has not yet been applied in the emerging sub-field of NBI. LÄS MER

  3. 8. Specialpedagogens uppdragsbeskrivning : En kvalitativ innehållsanalys utifrån de specialpedagogiska examensmålen, skollagen och läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Grönholm; Johanna Ahola; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; uppdragsbeskrivning; examensordning; kvalitativ innehållsanalys; socialkonstruktivism.;

    Sammanfattning : Yrke specialpedagog är inte en skyddad yrkestitel och uppdraget kan förhålla sig olika på lokaloch kommunnivå för grundskolorna runt om i Sverige. En konsekvens av detta leder till att stödinsatser främst för elever som är i behov av särskilt stöd inte får ett likvärdigt stöd på grund av att det specialpedagogiska uppdraget skiljer sig åt. LÄS MER

  4. 9. Biologiundervisning inom variationsteoretisk ram : Hur behavioristiska och socialkonstruktivistiska undervisningsstrategier påverkar lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Julia Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Behaviorism; biologi; socialkonstruktivistism; undervisningsstrategier; variationsteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka passande undervisningsstrategier till variationsteoretisk lärandemetod. Strategierna baseras på behavioristisk och socialkonstruktivistisk teori och undersöker möjligheterna för lärande inom biologiämnet. LÄS MER

  5. 10. Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Mara; Ameena Mohammed; [2022-03-21]
    Nyckelord :Fri lek; fritidshem; pedagogernas förhållningssätt; didaktisk position.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna. Vår frågeställning är: Vilka didaktiska positioner intar sig lärare i fritidshem och pedagoger i elevernas fria lek på fritidshemmet? Vi har insamlat vårt empiriska material genom fältanteckningar när vi genomförde observationer på två fritidshem. LÄS MER