Sökning: "didaktisk position."

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden didaktisk position..

  1. 1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Lundgren; Matilda Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; utvecklingsarbete; förskola; kollegiala samtal; estetiska uttrycksformer; estetik; didaktik; professionsutveckling; reflektion;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER

  2. 2. Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Mara; Ameena Mohammed; [2022-03-21]
    Nyckelord :Fri lek; fritidshem; pedagogernas förhållningssätt; didaktisk position.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna. Vår frågeställning är: Vilka didaktiska positioner intar sig lärare i fritidshem och pedagoger i elevernas fria lek på fritidshemmet? Vi har insamlat vårt empiriska material genom fältanteckningar när vi genomförde observationer på två fritidshem. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig undervisning - religionsdidaktik : Didaktisk och pedagogisk forskning för en icke-konfessionell och likvärdig religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Als; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractI den här uppsatsen är syftet att samla ihop didaktisk och pedagogisk forskning som behandlar frågor kring hur en religionsundervisning kan vara icke-konfessionell och likvärdig. Sammanställningen kan användas för alla skolnivåer. I detta SAG  har systematisk sökning via b.la. LÄS MER

  4. 4. RFSL i takt med tiden? Hur normer och föreställningar om manligt och kvinnligt uttrycks i tidskriftenRFSL – Nytt & Tidskrift för RFSL mellan åren 1972 - 1980

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anders Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har syftet att undersöka hur medlemmar i RFSL under tidsperioden1972 – 1980 såg på föreställningar om manligt och kvinnligt och om det verkligen skedde enreformation inom RFSL som tidigare forskning påpekade. För att besvara detta syfte har enkvalitativ textanalys använts för att analysera de officiella RFSL tidskrifterna RFSL – Nytt ochTidskrift för RFSL. LÄS MER

  5. 5. Reseberättelsens didaktiska potential : En analys av Fredrika Bremers reseberättelse Hemmen i den nya världen och Henry Morton Stanleys Hur jag fann Livingstone.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Moa Rosenberg; [2019]
    Nyckelord :travel writing; didactics; Fredrika Bremer; Henry Morton Stanley; reseberättelser; didaktik; Fredrika Bremer; Henry Morton Stanley;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur historiska reseberättelser kan användas i svenskundervisning på gymnasiet. Detta gjordes genom en analys av Fredrika Bremers Hemmen i den nya världen (1853–1854) och Henry Morton Stanleys Hur jag fann Livingstone (1872) där genretypiska teman och konflikter identifierades utifrån bland annat Carina Lidströms genrekriterier och personabegrepp. LÄS MER