Sökning: "spanska framtiden"
Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden spanska framtiden.
6. Revitalización del mapuzungun en Temuco, La Araucanía
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur situationen för mapuchefolkets språk, mapuzungun, ser ut i dagsläget i Temuco i regionen La Araucanía i södra Chile, samt att undersöka dess möjligheter till revitalisering. Syftet med studien är även är att bidra med kunskap om hur man arbetar för att stärka språkets status, och hur mapuchefolket själva ser på språkets situation och framtid, det arbete som görs från statens sida, och ifrån dem själva. LÄS MER
7. Lärares och elevers attityder till tyska som moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningDen här uppsatsen handlar om elevers attityder till tyska språket och vad läraren gör för att stimulera elevernas intresse för tyska språket. För att undersöka detta har några elever som läser tyska samt tysklärare intervjuats. LÄS MER
8. Hållbarhet i svensk tomatproduktion : med utblick mot tomatproduktionen i Nederländerna och Spanien
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : Tomater finns i dagligvaruhandeln året runt. I Sverige finns ingen produktion av tomater vintertid och då behöver de importeras från länder som har ett varmare klimat. Sverige har en egen produktion av tomater från april till november. Trots egen produktion kan inte efterfrågan på marknaden mötas, inte ens på sommaren. LÄS MER
9. Spanskämnets litterära kanon : En analys av gymnasieskolans läroböcker i spanska 1932-2010
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka det svenska spanskämnets kanon på gymnasiet, hur den ser ut och hur den förändrats över tid. Detta genom att studera 77 läroböcker för gymnasiet, för att se vilka författare som förekommer i dessa, och på så sätt fastställa spanskämnets kanon. LÄS MER
10. Språkelevers uppfattning om sin egen språkinlärning i engelska och spanska
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med arbetet är att få insikt i hur elever uppfattar sin egen inlärning i specifika ämnen samt att ökaförståelsen för hur de tänker kring användandet av språkkunskaper i framtiden och hur de använder sig av sinanuvarande kunskaper i vardagen. De grundläggande frågorna för undersökningen var: Hur ser elevernasuppfattning ut av inlärning av spanska jämfört med engelska? Finns det skillnader i inlärningen av de bådaspråken och hur kan i så fall skillnaderna ta sig uttryck? I det här arbetet användes en kvalitativ intervju som metod. LÄS MER