Sökning: "thesis in social studies"

Visar resultat 1 - 5 av 2752 uppsatser innehållade orden thesis in social studies.

  1. 1. When reasons to dance are taken away A review of the effect of systematic persecution of the Hazaras on their traditional dance

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Hadi Abdolhadi; [2024-03-15]
    Nyckelord :Hazaras; traditional dances; persecutions; dehumanisation; human dignity; perception of cultural rights;

    Sammanfattning : This thesis examines the status of traditional Hazara dances in Afghanistan, which are gradually disappearing as an artistic genre. Anthropological studies highlight that dancing is an essential aspect of human behaviour, serving as a tool for storytelling, self-expression, and forming connections within communities. LÄS MER

  2. 2. Regenerating Land, Regenerating Self: Towards a Care-full Regeneration Cycle of Inner-Outer Transformation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/Humanekologi

    Författare :Rahel Könen; Clara Wessel; [2024]
    Nyckelord :Land Regeneration; Inner-outer Transformation; Ethics of Care; Regenerative Sustainability Transformations; Affirmative Political Ecology; Relational Turn; Care-full Regeneration Cycle; Emergence; Social Sciences;

    Sammanfattning : The world needs rapid transformation if we are to shift towards more just and regenerative socio-ecological futures. In merging scholarly fields of transformation studies, regeneration and ethics of care this thesis explores the connection between inner-outer regeneration through the in-depth study of a transformative caring process. LÄS MER

  3. 3. Spatial Stories of Peace. The case of the Greater Gola Landscape.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Nicholas Eklund; [2024]
    Nyckelord :spatial theory; Liberia; Sierra Leone; environmental peacebuilding; conservation; case study; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis follows the interdisciplinary tradition that exists in global studies by performing a spatial analysis of the imaginary of peace(s) and conservation as a practice of peace(s) and thus contributing to the fields of environmental peacebuilding, peace- and conflict studies, and geography. The thesis has its theoretical starting point in environmental peacebuilding and is drawing and building on spatial theory as a way of understanding the construction of peace(s) in the context of the Greater Gola Landscape, straddling the border of Sierra Leone and Liberia. LÄS MER

  4. 4. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER