Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ¿Para qué sirven los ejercicios de comunicación oral? Un análisis de los ejercicios de comunicación oral en dos manuales de E/LE en el nivel A2 en Suecia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Desirée Samnell; [2012-04-30]
    Nyckelord :Interacción; Material auténtico; Motivación; E LE; comunicación oral;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka den muntliga kommunikationen i spanska läroböcker; undersökningen har baserats på frågor kring huruvida muntliga övningar som behandlar kommunikation och interaktion mellan elever, i två läroböcker för spanska steg 2 i Sverige, kan leda till en utveckling av den kommunikativa kompetensen samt motivera för muntlig kommunikation på målspråket spanska; i enlighet med de riktlinjer som finns stadgade i såväl styrdokument som didaktiska teorier. Metod: Undersökningen baseras på en teoretisk studie där analys och jämförelse har gjorts mellan de fastslagna riktlinjerna som återfinns i dokument publicerade av såväl Skolverket som Europarådet, didaktiska teorier om språkinlärning/-undervisning och slutligen muntliga övningar i två läroböcker för spanska, på nivå A2 enligt Europarådet, eller steg 2 enligt den svenska modellen. LÄS MER

  2. 2. Datorn som hjälpmedel i språkundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Larsson; [2012]
    Nyckelord :CALL; datorn som hjälpmedel; muntliga övningar; andraspråksundervisning; datorassisterad språkundervisning;

    Sammanfattning : Den här undersökningen syftar till att studera om datorn kan vara ett hjälpmedel i språkundervisningen för att hjälpa elever att tala mer på spanska. Eftersom datoranvändningen i skolans värld hela tiden ökar är det synnerligen relevant att undersöka hur lärare kan se datorn som ett verktyg i språkundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Spanskstuderande elevers erfarenhet av och inställning till målspråksanvändning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Liza Andersson; [2009]
    Nyckelord :målspråk; målspråksanvändning; modersmål; inflöde; utflöde; kursplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilken erfarenhet av och inställning till målspråksanvändning elever som studerar spanska på gymnasiet har. Utifrån forskning om målspråksanvändning samt kursplanen för moderna språk (SKOLFS 2000: 87) som båda betonar vikten av att lärare och elever använder målspråket i klassrummet, har jag genomfört en kvalitativ undersökning, där datainsamlingen skedde med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER