Sökning: "specialpedagogik lundberg"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden specialpedagogik lundberg.

  1. 1. “Specialpedagogik vet jag inte ens om det behöver finnas” : En jämförande intervjustudie om montessoris och Reggio Emilias arbete med inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maja Lammasaitta Stenbjelke; Ida Lundberg Åberg; [2023]
    Nyckelord :Montessori; Reggio Emilia; specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; olikheter; ramfaktor; ramsituation; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur pedagoger och rektorer från montessori- och Reggio Emilia-förskolor ser på sitt arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd. Det är också en jämförelse för att hitta likheter och skillnader i metoder och förhållningssätt utifrån de två teoretiska utgångspunkterna ramfaktorteorin och kritiskt perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  2. 2. Pojkars resultat i skolan : En diskursanalys av inkludering och pedagogisk praxis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dan Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; diskursanalys; könsroller; elevhälsa; specialpedagogens roll; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Läroplanen (Skolverket, 2022) poängterar att det ska finnas en likvärdighet i vad undervisningen omfattar, men att vägen dit kan se olika ut utifrån den enskilda skolans organisation eller den enskilda individens behov. Det innebär att undervisningen måste anpassas på olika sätt och aldrig kan bli helt homogen. LÄS MER

  3. 3. Barns specialpedagogiska behov som utgångspunkt för organisering av förskolans verksamhet : med fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lundberg; Charlott Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; inkludering; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; organisering av förskolans verksamhet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de organiserar verksamhetentill barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). För att undersöka detta användese-postintervju där fem verksamma förskollärare i två närliggande kommuner beskrev hur deorganiserar verksamheten till barn med NPF. LÄS MER

  4. 4. Kunskap och omsorg går hand i hand : En kvalitativ studie hur lärare kan skapa möjligheter för lärande i grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Lundberg; Marika Lundgren; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; KoRP; kunskapsutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kritik har riktats mot att grundsärskolan har ett för stort omsorgsfokus i förhållande till kunskapsutveckling i undervisningen. Tidigare forskning har belyst en kunskapslucka i hur undervisningen utformas i grundsärskolan inriktning ämnesområden. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan : En erfarenhetsbaserad ideologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Lundberg Thorneus; Matilda Johansson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; specialpedagogik; erfarenhetsbaserat; relationellt perspektiv; den sociala modellen;

    Sammanfattning : Sverige anses stå för sina egna perspektiv inom specialpedagogik i förskolan. Trots detta finns det inga direktiv från skollag och andra styrdokument hur specialpedagogik ska användas i förskolan, bara att den ska det. LÄS MER