Sökning: "spel i unity"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden spel i unity.

  1. 1. Procedurellt genererade eldbollar är framtiden av magi : Utveckling av metoder för procedurell generering av förmågor till MOBA-spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Martin Johansson; [2023]
    Nyckelord :procedural generation; abilities; moba; game development; unity; procedurell generering; förmågor; moba; spelutveckling; unity;

    Sammanfattning : Procedurell generering är ofta använt av spelutvecklare i dagens moderna samhälle. Generellt så används procedurell generering mestadels till att generera terräng och texturer, vilket är ett välutforskat område, men det är bara början till vad det kan användas till. LÄS MER

  2. 2. Pooling Pattern och Inkrementell Garbage Collections påverkan på prestanda

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Renström; [2023]
    Nyckelord :Unity; Spelutveckling; Garbage Collection; Object Pooling;

    Sammanfattning : Denna rapport jämför prestanda med Unitys nya inkrementella garbage collection system med deras tidigare stop the world system, samt analyserar effekten av objektpooling på tidsprestanda. De olika systemen testas med hjälp av en förenklad version av ett bullet hell spel, där flertalet kulor skapas och förstörs per sekund. LÄS MER

  3. 3. A Peer-to-Peer Networking Framework for Scalable Massively Multiplayer Online Game Development in Unity

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Jakob Forsbacka; Gustav Sollenius; [2023]
    Nyckelord :P2P; Networking; MMOG; Scalability; Multiplayer; Game; NAT Transversal; Unity; Framework; TCP; UDP; RUDP; Transport layer protocols; RPC; Interest Management; Dead Reckoning;

    Sammanfattning : This thesis investigates designing and implementing a peer-to-peer (P2P) networking frameworkfor Unity, a popular game engine, intending to offer a scalable and efficient solution forconstructing networked multiplayer games. The research covers an analysis of a P2P networkarchitecture, transport layer protocols, challenges in NAT traversal, and peer list management. LÄS MER

  4. 4. Feasibility of a program that helps evaluate the effects of gamification

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Harald Olin; Toto Roomi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gamification is a modern concept which refers to the act of adding game elements to a nongame environment. Especially interesting is gamification when applied to a learning environment in the form of game based learning (GBL). GBL has proven to be successful and increases both student motivation and student result. LÄS MER

  5. 5. Procedurell grottgenerering inom dataspel : En jämförelse mellan algoritmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Carl Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Procedurell generering; grottor; algoritmer; jämförelse; procedural content generation;

    Sammanfattning : För att underlätta skapandet av spelbanor i spel så används ofta Procedural Content Generation (PCG). Det finns dock en stor mängd PCG-algoritmer med olika tillämpningar. Detta arbete undersöker och jämför tre algoritmer vid skapandet av 2D grottsystem utifrån kriterierna; tidseffektivitet, tillgänglighet och variation. LÄS MER