Sökning: "spontan"

Visar resultat 11 - 15 av 323 uppsatser innehållade ordet spontan.

  1. 11. ”JAG VET INTE OM VI HAR NÅGOT SYFTE FAKTISKT, UTAN MAN GÅR UT” : En kvalitativ studie om förskolans uteverksamhet och dess påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Ekman; Elin Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Utevistelse; Uteverksamhet; Undervisning; Påverkansfaktorer; Skolorganisatoriska modellen;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar belysa förskollärares syn på utevistelsen och hur de upplever förutsättningarna att bedriva undervisning utomhus. Studien syftar till att öka kunskapen om arbetet med, samt vilka faktorer som påverkar, spontan såväl som planerad undervisning utomhus i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 12. Kvinnors upplevelse av omvårdnad på akutmottagningen i samband med missfall : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Shoroq Saleh Ahmed; Sara Almusawi; [2023]
    Nyckelord :akutmottagning. katie erikssons omvårdnadsteori. personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Missfall är ett ofrivilligt avslutande av graviditet som sker innan vecka 22. Cirka 20% av alla konstaterade graviditeter slutar i missfall eller spontan abort. Det kan finnas flera orsaker till att vissa kvinnor drabbas av missfall. Den vanligaste orsaken är genetiska fel hos fostret. LÄS MER

  3. 13. Förskolegården – en plats för undervisning? : En kvalitativ intervjustudie med fokus på förskollärares perspektiv av undervisning i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Broström; Moa Faritzson; [2023]
    Nyckelord :Förskolans utomhusmiljö; förskolegården; undervisning; förskollärare; förskollärares förhållningssätt; didaktiska förutsättningar; platsens betydelse.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att nå en fördjupad förståelse av förskollärares perspektiv och erfarenheter av undervisning i förskolans utomhusmiljö, samt förskollärares syn på potentiella didaktiska möjligheter och utmaningar i samband med undervisning i förskolans utomhusmiljö. Det övergripande motivet bakom studiens inriktning är förskollärares undervisningsuppdrag och ansvar att leda målstyrda processer utifrån både planerat och spontant innehåll i varierande miljöer både utomhus och inomhus. LÄS MER

  4. 14. Aktivering av offentliga rum i Malmö : en undersökning om skateboard som trygghetsskapande verktyg

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :André Svedberg; [2023]
    Nyckelord :trygghet; skateboard; aktiva rum; offentlig miljö;

    Sammanfattning : Inom stad- och samhällsplanering är det viktigt att tänka på medborgares trygghet ur ett planeringsperspektiv. Aktiva platser i stadens rum upplevs som mer trygga från brukare. Skateboard kan ses som en spontan aktivitet på offentliga platser som kan skapa levande och trygga rum. LÄS MER

  5. 15. Matematiskt lärande för de yngsta barnen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om hur de undervisar matematik för de yngsta barnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nini Bjuvenius; Norlita Kransing; [2023]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; förskola; undervisning; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare undervisar matematik för de yngsta barnen. Studiens metodval baserades på en kvalitativ undersökning genom att intervjua åtta förskollärare och använda en semistrukturerad intervju. Den teoretiska utgångspunkten är Bishops sex matematiska aktiviteter. LÄS MER