Sökning: "språkängslan foreign language anxiety"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden språkängslan foreign language anxiety.
1. The relationships between foreignlanguage anxiety, motivation, andachievement in an EFL context
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : This study investigates the relationships between foreign language anxiety (FLA), motivation and achievement in EFL-learners in secondary and tertiary education. Research previous to 2009 generally reaches the conclusion that learners with more motivation have less FLA and higher achievement, and learners with more FLA have lower motivation and achievement. LÄS MER
2. Ängslan inför att tala : i engelskundervisningens kommunikativa värld
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Engelskundervisningen i dagens grundskolor ska vara kommunikativ, det vill säga att kommunikation och interaktion ligger till grund för elevernas språkutveckling. En sådan undervisning kan vara extra utmanande för elever med ängslan inför att tala. LÄS MER
3. Foreign language anxiety among Swedish lower and upper secondary school students : A case study
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : In classrooms all over the world, there are students who fear the attention of both teachers and peers alike. Anxiety is a cause for such fears and in foreign language classrooms it can be prevalent. LÄS MER
4. Foreign language anxiety among Chinese senior middle schoolstudents : A case study
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Anyone who has been learning a new language knows the feeling of anxiety when facedwith the task to use it in the classroom and in real life. Foreign Language Anxiety isconcept developed by Horwitz et al. (1986) to describe and measure this specific form ofanxiety. LÄS MER
5. Språkängslan i främmandespråksklassrummet: En litteraturstudie om språkängslan i kommunikativ språkundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att se vad forskningen om språkängslan säger om vad språklärare kan göra för att skapa en låg nivå av ängslan och därmed ett bättre klimat för språkinlärning i ett kommunikativt klassrum. Uppsatsen är forskningskonsumerande och bygger på tidigare forskning om språkängslan i främmandespråksinlärning. LÄS MER