Sökning: "språket ämnet =sant"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden språket ämnet =sant.

  1. 1. SLÖJD + SPRÅK = SANT : Om teoretiseringen av slöjdämnet och hur det påverkar nyanländas möjligheter att få betyg i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Birgit Romuld Söderberg; [2017]
    Nyckelord :hantverk; omdöme; stöttning; invandrare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattning om hur kunskapskraven gynnar/missgynnar nyanlända i slöjdämnet och om det har betydelse för om de nyanlända kan uppnå betyg i ämnet. Mina frågeställningar var: Hur tror lärarna att teoretiseringen av slöjdämnet påverkar nyanländas betyg i slöjd, hur anpassar läraren sin undervisning för de nyanlända eleverna i slöjdämnet och vilka förutsättningar vill lärarna ha för att den nyanlända eleven ska ha möjlighet att lära i slöjd. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsteori om estetisk praktik

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Hannes Rydell; [2015]
    Nyckelord :yrkeskunnande; essä; kunskapsteori; tyst kunskap;

    Sammanfattning : En maskin för tanken Att skriva akademisk essä är balansgång. Essäskrivaren använder det essäistiska temperamentet, där den undersökande tanken tar skrivandet till hjälp. Jay Richards formulerar sig om romanen som: ”A machine to think with”.1 Detta är sant också för essän. LÄS MER

  3. 3. Evolutionsundervisning i den engelska skolan – undersökning av elevernas kunskap om evolution

    C-uppsats,

    Författare :Pär Söderquist; [2010]
    Nyckelord :Evolution; undervisning; kreationism; Intelligent;

    Sammanfattning : Inget inom biologi är förståligt förutom i ljuset av evolution. Tyvärr börjar evolutionsundervisningen alldeles försent i skolan samtidigt som det finns organisationer som jobbar för att underminera evolutionsteorins giltighet. LÄS MER

  4. 4. Språket + ämnet = sant. En studie om språkutvecklande ämnesundervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Carlsson; Lina Larsson; [2009]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; integrering av;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteVårt syfte är att undersöka i vilken mån lärare på en skola med stor andel flerspråkiga elever arbetarspråkutvecklande i ämnesundervisningen. Vi har utgått från följande frågeställningar:• Planerar lärarna sin ämnesundervisning utifrån ett språkutvecklingsperspektiv?• Vilket inflöde och utflöde får eleverna?• Hur ser klassrumsinteraktionen ut?• Anknyts undervisningen till elevernas erfarenheter och förkunskaper? På vilket sätt?• Kontextualiseras ämnesinnehållet? Hur?• Hur arbetar lärarna för att lära eleverna nya ord och begrepp?• Erbjuds eleverna stöttning? Hur?MetodVi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har använt oss av observationer och en intervju. LÄS MER