Sökning: "omdöme"

Visar resultat 1 - 5 av 143 uppsatser innehållade ordet omdöme.

  1. 1. Den utopiska visionen - Etablering av ekvivalens i anpassning av psykologiska test

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistikoch vetenskapsteori

    Författare :Nalika Tjärnberg; [2019-01-25]
    Nyckelord :test adaption; instrument adaption; test translation; test standards; cross-cultural test adaption;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med uppsatsen är att bidra med en samlad kunskapsbild och en fördjupad förståelse för teoretiska och praktiska villkor för testadaption för att stödja riktlinjeförfattare, testutvecklande forskare, HR- och organisationskonsulter, policyproducenter och testförmedlare. Det innefattar att undersöka olikakunskapsperspektiv och synliggöra huvudaktörer och intressenter i systemet för testadaption i syfte att identifiera källor till spänningar och problem. LÄS MER

  2. 2. Varken forskning eller omdöme kan vara det enda – Psykologers förhållningssätt till evidens i psykiatrisk öppenvård

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Lisa Elofsson; Wigforss Tibbling; [2019-01-10]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kliniska psykologer förväntas använda vetenskapligevidens och ha ett personcentrerat förhållningssätt. Studiens syfte var attundersöka hur psykologer i psykiatrisk öppenvård förhåller sig till evidens, dåden kliniska tillämpningen av evidens är upp till psykologen. LÄS MER

  3. 3. ”Maten är kass, men lärarna är snälla” : Recensioner av gymnasieskolor - ett beslutsunderlag för gymnasievalet på skolmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mohammed Barakat; Rolf Östergren; [2019]
    Nyckelord :School; high school; secondary school; upper secondary school; review; reviews; rating system; review texts; rating; ratings; devolution; decentralization; municipalization; independent education reform; school reform; school choice; customer choice systems; customer choice models; voucher system; check system; school vouchers; freedom of choice; discourse; market discourse; marketization; market-oriented education system; market school; market; school marketing; school market; schools marketing; school information; school reviews; student reviews; open house; exit; voice; information society; information problems; information asymmetry; identity; identity creation; segregation; school segregation; content analysis; discourse analysis; Thomas Ziehe; Ulrich Beck; Zygmunt Bauman; liquid modernity; the risk society; Skola; skolan; gymnasiet; gymnasium; gymnasieskola; gymnasieskolan; gymnasieskolor; recension; recensioner; recensionssystem; recensionstext; recensionstexter; betyg; recensionsbetyg; omdöme; omdömen; decentralisering; decentraliseringen; kommunalisering; kommunaliseringen; friskolereform; friskolereformen; skolreformer; skolval; kundval; kundvalssystem; kundvalsmodell; kundvalsmodellen; vouchersystemet; vouchersystem; voucher; checksystem; skolpeng; valfrihet; valfriheten; skolval; skolvalet; gymnasieval; gymnasievalet; frisökning; diskurs; marknadsdiskurs; marknadisering; marknadsanpassad; marknadsanpassning; marknadsskola; marknadsskolan; skolmarknad; skolmarknaden; skolors marknadsföring; skolinformation; skolrecensioner; elevrecensioner; öppet hus; gymnasiemässa; sorti; sorti-strategi; protest; exit; voice; informationssamhälle; informationssamhället; informationsproblem; informationsproblemet; informationsasymmetri; identitet; identitetsskapande; segregation; skolsegregation; innehållsanalys; diskursanalys; Thomas Ziehe; Ulrich Beck; Zygmunt Bauman; den flytande moderniteten; risksamhället;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att få en förståelse för vad det är elever som söker till gymnasieskolan kan tänkas möta då de läser recensionstexter. Syftet är således att kartlägga recensionssystemets omfattning och innehåll kvantitativt; vad som tas upp i recensionstexterna, samt att undersöka hur recensionstexterna är konstruerade. LÄS MER

  4. 4. Ryska språkets roll i Finland : Undersökning av språkets synlighet i dagens finska samhälle

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Slaviska språk

    Författare :Satu Holm; [2019]
    Nyckelord :ryska språket; Finland; Helsingfors; rysk invandring; rysk turism; stereotypisering; ryskhet; media;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om vilken status det ryska språket har i dagens finska samhälle och hur den har förändrats. Undersökningen består av en förklaring av situationen i historien och idag, analys av en intervju med den finsk-ryska skådespelaren Alina Tomnikov och en analys av finska medias bild av ryskspråkiga i Finland. LÄS MER

  5. 5. ”Alla tolkar detta olika liksom” : Hur lärare i ämnet Idrott och Hälsa arbetar med bedömning, betyg och likvärdighet

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kalle Gunnar Forsgren; [2019]
    Nyckelord :Assessment; equivalence; grading; physical education; Bedömning; betygssättning; Idrott och Hälsa; likvärdighet;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka hur lärare i ämnet Idrott och Hälsas syn- och tillvägagångssätt vid bedömning samt betygssättning påverkar likvärdigheten i ämnet på gymnasiet. Studiens teoretiska ramverk utgår från Aaron Antonovskys KASAM och dess tre centrala begrepp; Begriplighet, Hanterbarhet och Meningsfullhet. LÄS MER