Sökning: "språkliga faktorer"

Visar resultat 26 - 30 av 255 uppsatser innehållade orden språkliga faktorer.

  1. 26. Vill vi studera efter 60? : En kvalitativ intervjustudie om seniorers alstrade kapital och utbildningsstrategier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Yaowapa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :utbildningssociologi; tredje åldern; äldres lärande; aktivt åldrande; språkligt kapital; tekniskt kapital; socialt kapital; utbildningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats redogör för ökade kunskaper om seniorers upplevelser och syn på fortsatt bildning senare i livet. Syftet med denna studie var därmed att försöka förstå vilka tillgångar som gruppen tillskriver värde och som ger individerna fördelar i deras sociala position under tredje åldern. LÄS MER

  2. 27. Kooperativt lärande, andraspråkselever och matematikinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Björkman; [2022]
    Nyckelord :Cooperative learning; Mathematics; Mathematic learning; Multilingual classroom; Second language learning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad kunskap i modersmålets betydelse för andraspråkselever när det gäller elevernas matematiska utveckling.    Frågan är om kooperativt lärande kan användas som metod för att stärka andraspråkselevers språkliga och matematiska utveckling i klassrummet. LÄS MER

  3. 28. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning med fokus på geografi i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad Alonaizan; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; geografiämnet; geografiundervisning; språkutveckling; kunskapsutveckling; förstaspråket; andraspråket; arbetssätt; begrepp; lärande; skola; klassrum; lärare.;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie Språk- och kunskapsutvecklande undervisning med fokus på geografi i det flerspråkiga klassrummet är att undersöka om vilka faktorer som kan påverka arbetssätten i klassrummet av ökningen av flerspråkiga elever. Hur flerspråkiga elever ska kunna inkluderas på det mest effektiva sättet, men även hur lärarna ska kunna utveckla ett lärande som utvecklar flerspråkiga elever på bästa sätt, med fokus på elever som studerar geografi i årskurs 7 - 9. LÄS MER

  4. 29. Duscha barnen med ord : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Victoria Otrander; Vanessa Kestran; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; språk; barns språkutveckling och kommunikation;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur åtta förskollärare beskriver sitt arbete med barns språkutveckling i förskolans verksamhet. Studien har en kvalitativ ansats och med metoden semistrukturerade intervjuer har vi undersökt hur förskollärarna beskriver att de arbetar med miljön för att främja barns språkutveckling samt vad förskollärarna beskriver är betydelsefullt i deras roll för att utveckla barns språk. LÄS MER

  5. 30. "Hej tjejer!" : En kvalitativ feministisk tolkning om fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Isabelle Gagnefur; [2022]
    Nyckelord :feminism; gender; after-school teacher; reproduction and challenge; traditional gender patterns; feminism; genus; fritidshemslärare; reproducering och utmaning; traditionella könsmönster;

    Sammanfattning : Hur kan fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet tolkas utifrån kvalitativa observationer och intervjuer med teoretiska utgångspunkter som socialkonstruktivism, sociokulturellt perspektiv och hermeneutisk tolkning? Undersökningens syfte är att tolka skillnader och likheter i fritidshemslärares språkliga genusmedvetenhet. Frågeställningarna som undersöks är: arbetar fritidshemslärare med språkliga diskurser kring kön och genus? Om så hur? Vad finns det för likheter och skillnader i fritidshemslärares tolkningar om hur elever reproducerar och utmanar traditionella könsmönster? Går det att utskilja kollektiva eller individuella idéer bakom fritidshemslärares språkliga bemötande av elevers könsmönster? Undersökningen visar att språklig genusmedvetenhet är mångfacetterad och att ett kompensatoriskt synsätt präglar diskursen om genusmedvetet förhållningssätt. LÄS MER