Sökning: "språkliga faktorer"
Visar resultat 31 - 35 av 255 uppsatser innehållade orden språkliga faktorer.
31. Att främja nyanländas språkutveckling : En litteraturstudie om lärarens betydelse ochframgångsfaktorer som påverkar nyanländas språkutveckling i svenskundervisning i årskurs F -3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur nyanlända elever kan utveckla det svenska språket i samband med lärarens roll och framgångsfaktorer. Syftet med studien är att undersöka hur nyanländas språkutveckling behandlas i forskning i svenskämnet i årskurs F-3, med fokus på undervisning och framgångsfaktorer som påverkar språkutvecklingen. LÄS MER
32. Andraspråkselevers utmaningar och hinder i matematiken : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Under de senaste årtiondena har mångkulturalitet och flerspråkighet ökat i skolorna i såväl Sverige som internationellt. Studiens syfte är att identifiera vilka hinder som andraspråkselever frekvent möter i grundskolans matematikundervisning. LÄS MER
33. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER
34. ”Om det väcker intresse så spelar det ingen roll vad man läser egentligen” : En studie av lärares syn på skönlitteratur i sfi-klassrummet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Föreliggande studie undersöker sfi-lärares syn på användning av skönlitteratur som pedagogiskt verktyg i undervisningen av vuxna invandrare. Studien ämnar besvara tre frågeställningar, som dels berör vilka skäl lärarna ger för sin användning av skönlitteratur som en del av sin undervisningspraktik, dels vilka skönlitterära texter de väljer och varför. LÄS MER
35. English profanities in Nordic-language tweets : A comparative quantitative study
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : English profanities (i.e. potentially offensive words, including swear words) have been in use for decades in the Nordic languages – Icelandic, Norwegian, Danish, Swedish and Finnish – and offer a multitude of opportunities for linguistic expression, along with the domestic, heritage profanities in each language. LÄS MER