Sökning: "vad är möte"

Visar resultat 1 - 5 av 493 uppsatser innehållade orden vad är möte.

  1. 1. Den kvinnliga och vita blickens möte i svenskt dokumentärfilmsskapande : En studie om blickarnas samverkan hos svenska kvinnliga regissörer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Amanda Sawaneh; [2024]
    Nyckelord :kvinnligt perspektiv; kvinnlig blick; vit blick; dokumentärfilm; intersektionalitet; Marklund; Wechselmann; Jordenö;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur den kvinnliga och vita blicken samverkar, samt hur de uppenbarar sig hos svenska kvinnliga dokumentärarbetare. Det undersöks genom en analys av dokumentärfilmerna Lekplats Broadway (Ribbsjö& Marklund, 1978), Tala med mig systrar (Wechselmann, 1998) och Kiki (Jordenö, 2016). LÄS MER

  2. 2. ”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Boaz Japalwonga; [2023]
    Nyckelord :Skola; Urbana områden; struktur; disciplinering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång?                Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Rembetiko i Sverige : Studier av en grekisk musikkulturs fortlevande i diasporan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Julia Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Rembetiko; diaspora; katharsis; Bourdieu; musicology; Rembetiko; diaspora; katharsis; Bourdieu; musikvetenskap;

    Sammanfattning : Målet för denna uppsats har varit att undersöka rembetiko-musiken i Sverige. Sju personer har intervjuats om sin musik, sin verksamhet, sitt förhållande till Grekland, om sina tankar kring musiken och texterna. Intervjuerna rörde också till viss del djupare sidor av rembetiko, såsom katharsis och spiritualitet. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskans upplevelse av att vårda icke-svensktalande patienter i hemsjukvården-   en kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Ibadete Sfishta; Valmira Vitia; [2023]
    Nyckelord :NyckelordHemsjukvård; Icke-svensktalande patienter; Intervjuer; Kommunikation; Kulturella skillnader; Sjuksköterskans upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kulturell mångfald innebär ett samhälle bestående av människor med olika nationaliteter eller etnisk bakgrund och med synliga och tydliga skillnader vad gäller värderingar, tro och beteende. Den ökade migrationen i Sverige har skapat nya utmaningar för sjukvården och dess personal och i takt med ökad migration har gruppen icke-svensktalande patienter i hemsjukvården ökat. LÄS MER

  5. 5. Lässtrategier som främjar läsförståelse : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :My Hultgren; Ellen Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; hinder; utmaningar;

    Sammanfattning : Att elever lär sig läsa och förstå vad de läser är något av det mest centrala i ämnet svenska i skolan. Det ligger även till grund för att lyckas i samtliga ämnen i skolan. Den internationella studien från PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) visar dock att läsförmågan hos elever i årskurs fyra sjunker. LÄS MER