Sökning: "skolans språkliga krav"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden skolans språkliga krav.

  1. 1. Ämnesspråk i SO-ämnen : Hur SO-lärare i åk 5 och 7 arbetar med ämnesspråk för att stötta elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Johansen Bremberg; Alexandra Reyes Osorio; [2023]
    Nyckelord :språklig sårbarhet; ämnesspråk; SO-ämnen; ämneslitteracitet; scaffolding;

    Sammanfattning : Skolan är en språkligt komplex miljö där språkliga förmågor har stor betydelse. För elever i språklig sårbarhet utgör språkliga krav i skolan en riskfaktor för måluppfyllelse (Hallin, 2019, s. 6). LÄS MER

  2. 2. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :annika Wiberg Storkamp; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; ordinlärning; språklig tillgänglighet; språklig sårbarhet; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Lovisa Järnankar; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; school; Speech and Language Pathology; experiences; challenges; conditions; language intervention; Språkstörning; skola; logopedi; upplevelser; utmaningar; förutsättningar; språkliga insatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande matematikundervisning i gymnasieskolan : matematiklärares beskrivningar av språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erik Eklöf; Kristina Sahlman; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; kommunikation; matematikundervisning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det ungefär 140 olika modersmål representerade, vilket gör att skolan präglas av mångfald och blir en kulturell mötesplats. Detta ställer höga krav på att undervisningen utvecklar både språk- och ämneskunskaper, vilket skolans styrdokument betonar. LÄS MER

  5. 5. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Katarina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :samverkan; skolans språkliga krav; speciallärare; språklig sårbarhet; övergång;

    Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER