Sökning: "språkspel"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade ordet språkspel.

  1. 6. Konstverket som essä och tänkandets praktiker

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Helena Hildur W.; [2016]
    Nyckelord :studies in practical knowledge; knowledge-making; forms of knowledge; thinking practices; artistic dialogue; intuition; den praktiska kunskapens teori; kunskapande; kunskapsformer; tänkandets praktiker; konstnärligt samtal; intuition;

    Sammanfattning : This study sets out from an artistic workshop designed to investigate light, colour and spatiality. During the original event, a number of participants joined to collaborate by means of painting, dialogue and exercises in movement. LÄS MER

  2. 7. Hur en tunn väv kan skapa mening i en outsäglig tomhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Mona Malmström; [2014]
    Nyckelord :Robert Irwin; Wittgenstein; Arnheim; Mieke Bal; konst; perception; upplevelse; koncept; mening; förförståelse; språkspel; aspektväxling; duckrabbit; gestalt; figur-grund;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur mening kan skapas utifrån en upplevelse av den amerikanska konstnären Robert Irwins verk, Scrim Veil – Black Rectangle – Natural Light, Whitney Museum of American Art, New York, när det uppfördes på Whitney Museum 2013. Åtta recensioner bildar underlag för undersökningen där de partier som på något sätt hanterar hur recensenterna skapar mening av verket valts ut för närläsning. LÄS MER

  3. 8. Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.

    C-uppsats,

    Författare :Petra Nyberg; [2011]
    Nyckelord :förskolan; matematik; språk; läroplanen; observati;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn ommatematik.HuvudfrågorHur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggandematematik lyfter pedagogerna fram?Metod och materialMetoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiskakategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. LÄS MER

  4. 9. ”Det blir lika med…” : En studie om hur elever i en årskurs 4 resonerar kring likhetstecknet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :emmi kouri; [2010]
    Nyckelord :diskussion; ekvivalens; likhet; likhetstecken; operationell förståelse; relationell förståelse; resonemang; språkspel; uppfattningar; Åk 4;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur några elever i en årskurs 4 resonerar kring likhetstecknet. Undersökningen gjordes med hjälp av kvalitativa intervjuer. Eleverna var valda och placerade på måfå i grupper där de sedan fick diskutera kring tre matematiska likheter. LÄS MER

  5. 10. ”Det blir lika med…” : En studie om hur elever i en årskurs 4 resonerar kring likhetstecknet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :emmi kouri; [2010]
    Nyckelord :diskussion; ekvivalens; likhet; likhetstecken; operationell förståelse; relationell förståelse; resonemang; språkspel; uppfattningar; Åk 4;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur några elever i en årskurs 4 resonerar kring likhetstecknet. Undersökningen gjordes med hjälp av kvalitativa intervjuer. Eleverna var valda och placerade på måfå i grupper där de sedan fick diskutera kring tre matematiska likheter. LÄS MER