Sökning: "pedagogical diagnosis"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden pedagogical diagnosis.
1. En kvalitativ studie om pedagogiska resurser. : Mötet med diagnoser i en klassrumsmiljö.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka pedagogiska resurser som är möjliggörande för ett lärande i en klassrumsmiljö. Lärarens kunskap samt erfarenhet när det kommer till pedagogiskt arbete med diagnoser, vad har det för avgörande roll i elevens mottaglighet? Därav blir frågan vilka metoder och strategier som används i deras dagliga arbetsroll. LÄS MER
2. Hur matematiklärare anpassar undervisningen för elever med adhd : En kvalitativ studie om matematiklärares pedagogiska innehållskunskap och arbete med anpassningar för att möta elever med adhd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Tidigare forskning visar att matematiklärares kunskaper om adhd är låg och att det finns flera utmaningar att bemöta i matematikundervisningen hos elever med diagnosen. Den aktuella studien eftersträvar att belysa hur verksamma matematiklärare bemöter elever med diagnosen adhd, vilka strategier och metoder som fungerar och vilka utmaningar som finns i klassrumsundervisningen. LÄS MER
3. Arbetsterapeutiska interventioner för personer med psykosdiagnos : - en scoping review
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabiliteringSammanfattning : Introduktion: Psykosdiagnos kan ha en negativ inverkan på en persons görande avseende fritid, arbete och personlig vård. Brist på initiativförmåga, svårigheter att bibehålla koncentration, bearbetning av information och svårigheter med tidsuppfattningen kan medföra negativa konsekvenser i vardagen. LÄS MER
4. Preschool- Based Language Support for Language Learning Children in Europe
Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILDSammanfattning : Children with a migration background already have lower language competencies when they enter preschool than children without, which has an impact on their further language development as well as their acquisition of written language and their further educational biography. The early identification and support of children with special language support needs is of great importance in view of the existing educational inequalities. LÄS MER
5. Elever med ADHD i fritidshemmet : Hur fritidshemmet arbetar med inkludering och utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This quantitive study aims to observe how educators work with students diagnosed with ADHD as well as, if the students´ gender has an effect on educators work procedures. Furthermore, the study views how learning and education can help encourage students with an ADHD, and if there is an active inclusion. LÄS MER