Sökning: "stimulera bygg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden stimulera bygg.

  1. 1. ”Miljön är oerhört viktig för språket” : En kvalitativ studie om olika lärarprofessioners syn på inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Michaela Perdén; [2020]
    Nyckelord :Fysisk inomhusmiljö; språkutveckling; barn; förskola; lärarprofessioner; sociokulturellt perspektiv; kommunikation; redskap; interaktion; kontext.;

    Sammanfattning : Aktuell statistik visar att förskollärarbristen är alarmerande, Lärarförbundet skrev redan år 2017 att endast 42% av de anställda årsarbetarna i förskolan hade förskollärarexamen. Studiens syfte är att få en ökad förståelse för hur olika lärarprofessioner ser på inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling samt hur de arbetar för att skapa en inomhusmiljö som stimulerar barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Integrerade arbetsmetoder med Virtual Design and Construction

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Moa Ahlbäck; [2018]
    Nyckelord :Virtual Design and Construction VDC ; Integrated Project Delivery IPD ; Integrated Concurrent Engineering ICE ; Collaboration; Integration; Virtual Design and Construction VDC ; Integrated Project Delivery IPD ; Integrated Concurrent Engineering ICE ; Samarbete; Integrering;

    Sammanfattning : Virtual Design and Construction (VDC) introducerades tidigt på 2000-talet för att främja ett arbete med datorbaserade modeller samt involvering av produktionsplanering i designfasen. VDC är ett koncept som idag har anammats inom många bygg- och konsultföretag för att utveckla arbetet med Building Information Model (BIM), innovationer och samverkan inom byggprojekt. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmiljön på förskolan : ur ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Mattias von Schantz; Petra Spenninge; [2012]
    Nyckelord :utomhusmiljön; utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; barns lek; barn; lärande; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver att de använder utomhusmiljön som lärandemiljö. Vår studie utgår från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat sex förskollärare från olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Kreditmarknadens avreglering : En förklaring till fastighetsprisökningen?

    Kandidat-uppsats, KTH/Bygg- och fastighetsekonomi; KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Oscar Broström; Mårten Göransson; [2011]
    Nyckelord :Utlåning; Kapitalökning; Novemberrevolutionen; Efterfråga;

    Sammanfattning : Avregleringen av kreditmarknaden inleddes redan på 1970-talet, men det är främst på 1980- talet som de viktigaste avregleringarna gjordes. Då syftas det på avregleringen av utlåningsränta och avregleringen utlåningstaket. Dessa avregleringar utlöste en kraftig utlåningsexpansion till företag och privatpersoner. LÄS MER

  5. 5. En lärstudie i teknik på förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ann-Louise Andersson; Malin Bergstrand; [2011]
    Nyckelord :lärstudie; förskola; teknik;

    Sammanfattning : Bakgrund: I och med den reviderade läroplanen för förskolan trycks det på att förskolan aktivt ska arbeta med teknik. I dagens förskola är tekniken ett eftersatt område som mest har reducerats till att vara bygg och konstruktion med olika material och som en del av naturkunskapen. LÄS MER