Sökning: "support stiffness"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden support stiffness.

  1. 21. Dynamisk finita element-analys av vibrodriven spontplanka

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Geoteknik; Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper

    Författare :Rasmus Tebäck; [2019]
    Nyckelord :Finita elementmetoden; dynamisk; geoteknik; spont; stödkonstruktioner; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Stödkonstruktioner används när schakter blir för djupa för att vara självbärande eller när slänter inte kan användas av utrymmesskäl. Det finns flera olika lösningar för stödkonstruktioner och en av de vanligast förekommande är stålspont. LÄS MER

  2. 22. Konceptstudie av lastbärande kompositgolv för stadsbuss

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Axel Lundkvist; Zlatan Ramic; Tamas Vass; Erik Piscator; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Trenden i fordonsindustrin mot mer bränsleeffektiva fordon kräver att alla komponenter är så lätta som möjligt samtidigt som de möter andra krav som styvhet och hanterbara kostnader. Studiens syfte var att undersöka möjligheten att ersätta mellanchassit i en lågentrébuss från Scania. LÄS MER

  3. 23. Railway bridges with floating slab track systems : Numerical modelling of rail stresses - Dependence on properties of floating slab mats

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Byggkonstruktion och -produktion

    Författare :Daniel Kostet; [2018]
    Nyckelord :ballasted track; bridge; elastic mat; expansion; finite element method FEM ; finite element analysis FEA ; floating slab mat; interaction; International union of railways UIC ; non-ballasted track; SOFiSTiK; ballasterat spår; ballastfritt spår; bro; dilatationsfogar; finita elementmetoden FEM ; finit elementanalys FEA ; fixerat spår; interaktion; Internationella järnvägsunionen UIC ; SOFiSTiK; vibrationer; vibrationsdämpande matta;

    Sammanfattning : The increased use of continuously welded rails in the railway systems makes it necessary to increase the control of the rail stresses to avoid instability and damages of the rails. Large stresses are especially prone to appear at discontinuities in the railway systems, such as bridges, due to the interaction between the track and the bridge. LÄS MER

  4. 24. Val av beräkningsprogram vid pålgrundläggning av brostöd

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Faris Tarik Hamad; Solmaz Kayedi; [2018]
    Nyckelord :FEM-Design; CAE; Pålgrundläggning; Brostöd;

    Sammanfattning : Broar är bärverk som för trafik över eller förbi hinder och behöver ibland förstärkning av grundläggningen under stöden på grund av dåliga markförhållanden. Detta åstadkommas genom pålgrundläggning under bottenplattan. LÄS MER

  5. 25. Horizontal natural frequency in a 10 story building : A comparison between CLT and concrete using estimate calculations

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Jennifer Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Horizontal natural frequency; tall timber building; timber structure; CLT; wind induced motion; tall CLT building; Horisontell egenfrekvens; hög träbyggnad; höga trähus; KL-trä; vindinducerade rörelser; högt KL-hus;

    Sammanfattning : Tall slender buildings are easily set in motion by wind and earthquakes but by estimating the buildings horizontal natural frequencies in the design phase, these motions can be kept within acceptable boundaries. There are many parameters that decides the natural frequency of a building and it can therefore be difficult to calculate it. LÄS MER