Sökning: "supporter kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden supporter kultur.

  1. 1. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER

  2. 2. En jämförelse mellan svensk och dansk supporterkultur

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Samuel Möller; Jonathan Olsen; [2023]
    Nyckelord :Supporterkultur; Ståplatsläktare; Ultras;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka Malmö FF:s samt FC Köpenhamns ståplatsläktare och genom det jämföra svensk och dansk supporterkultur. Vidare är syftet även att klargöra vad som särskiljer de olika föreningarna samt supportrarna. LÄS MER

  3. 3. Zlatanstatyns 107 dagar : Svenska tidningars rapportering kring Zlatanstatyn - en kvantitativ innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Albin Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Zlatan Ibrahimovic; Zlatanstatyn; Supporter; Gestaltning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur rapporteringen kring Zlatanstatyn såg ut, och metoden som används är kvantitativ innehållsanalys. I studien granskas samtliga artiklar publicerade i sex svenska tidningar; Sydsvenskan, Kvällsposten, Skånska Dagbladet, Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. LÄS MER

  4. 4. The Act of Giving & Receiving : A study of the social context in collaborations

    Master-uppsats, KTH/Industriell Marknadsföring och Entreprenörskap

    Författare :Laila Bill; Rozann Mohamed; [2019]
    Nyckelord :Open innovation; Challenges; Success factors; Networks; Behavioural roles;

    Sammanfattning : For the past decades, more and more organisations have started to recognise that they can apply open innovation (OI), the process in which an organisation shares knowledge, experiences and ideas with external parties. When applying OI, organisations can face problems in letting ideas flow throughout their complex networks and thus unconsciously restrict their innovation process. LÄS MER

  5. 5. "Vi är överallt" : En diskursanalys av relationen mellan AIK och dess supportrar på sociala medier

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felix Pettersson; [2018]
    Nyckelord :AIK; discourse analysis; fandom; supporter; myth; nodal point; communication; football; diskursanalys; AIK; supporterskap; myt; nodalpunkt; kommunikation; fotboll;

    Sammanfattning : Title: “We are everywhere” – an analysis of the discourse surrounding AIK football club on social media   The purpose of this study is to discern what the discourse surrounding Swedish football club Allmänna Idrottsklubben (AIK) and its fans look like on the social media platforms Facebook, Twitter, and Instagram. This is done by examining every post by AIK on these platforms and the fan response to each post. LÄS MER