Sökning: "svenska företag i östeuropa"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden svenska företag i östeuropa.

  1. 1. Internationaliseringsmotiv till Österrike för svenska små och medelstora företag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Tilda Forslin; Samuel Trennelius; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här kandidatuppsatsen syftar till att undersöka möjliga internationaliseringsmotiv till Österrike för svenska små och medelstora företag och utforma ett underlag till vidare forskning på området. Uppsatsen uppmuntrar vidare en studie baserad på små och medelstora svenska företag som har etablerat sig i Österrike eftersom dessa utgör en stor andel av samtliga verksamheter i Sverige och även EU, och de svenska företagen har ökat sin internationalisering på senare tid. LÄS MER

  2. 2. Problem vid utlandsproduktion : -En fallstudie av varför utlandsproduktion kan misslyckas

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jakob Schütte; Gustaf Kilander; [2008]
    Nyckelord :Misslyckande; utlandsetablering; utlandsproduktion; resursbaserad teori;

    Sammanfattning : Uppsatsen har studerat två svenska företag som etablerat sin produktion i Östeuropa men sedan valt att avveckla sin etablerade produktion. Uppsatsen är skriven utifrån en resursbaserad syn där företaget ses som en samling resurser med syfte att skapa värde till företaget. LÄS MER

  3. 3. Vilka faktorer bidrar till att svenska företag direktinvesterar i Polen? En historisk exposé av svenska direktinvesteringar och en studie av Polens investeringsmiljö ur ett svenskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Carolina Silvandersson; [2007]
    Nyckelord :Polen; Direktinvesteringar; Social and economic history; Ekonomisk och social historia; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka vilka faktorer som lockar svenska företag att direktinvestera i Polen. Det har varit en spännande resa som har gått upp och ner; en artikel säger att det går bara bra för Sverige – investeringsklimatet är gynnsamt. Nästa säger att nej, det går uruselt för Sverige – ingen vill ju investera. LÄS MER

  4. 4. Internationell Relationsmarknadsföring Sverige-Ungern

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, EHV

    Författare :Niklas Evaldsson; [2006]
    Nyckelord :Internationell marknadsföring; Ungern; Relationsmarknadsföring; ÖstEuropa;

    Sammanfattning : Det har blivit allt viktigare för företag att internationalisera sina verksamheter, relationsmarknadsföring är också av stor vikt, speciellt på den industriella marknaden. En marknad som ligger nära Sverige och som är attraktiv för svenska företag är den ungerska marknaden. LÄS MER